torsdag 25 september 2014

måndag 22 september 2014

Another day in paradise

Det knallar på och livet känns hoppfullt! I fredags var vi strax utanför Strömstad och klättrade. Tyvärr sviker minnet mig och jag vet inte vad det hette, men å så vackert. Det blev klättring, matlagning över öppen eld och ett dopp för min del :)

Naturen runt omkring var fantastisk så här kommer lite bilder från dagen:










Titta noga, hittar du klättraren?

tisdag 16 september 2014

Kajakpaddling med Skärgårdsidyllen

I Grönemad finns det ett par som tillsammans har företaget Skärgårdsidyllen, de kan hjälpa till med boende, båtturer men framför allt hyr de ut kajak och anordnar turer ut i den vackra skärgården. Som tur var hade vi detta inplanerat i vårt schema.

Vi möttes vid deras båthus för att bära iväg med kajakerna till stranden. Vi fick även en flytväst och prova på en kjol (vilket du har för att slippa bli helt dyngsur när du paddlar). Marcus gick igenom grunderna med oss och sen fick vi sätta oss i varsin kajak och testa lite innan vi begav oss iväg. 
 Det var en otroligt vacker dag och havet visade sig från sin bästa sida, alldeles lugnt och stilla. Solen sken och det var otroligt varmt ute. Om du vågade titta över kanten av kajaken så kunde du se massor av små manetbebisar och en och annan brännmanet. Vattnet var alldeles klart.

Marcus tog oss till en strand som låg mitt i allt, kändes nästan magiskt. Där satt vi på en klippa och åt vår lunch, njöt av sällskap och av vädret. Några vågade sig på att bada medan andra bara njöt av solen och den fina omgivningen.

Jag har tidigare bara paddlat kanot och tänkte att det skulle vara samma sak men icke då. Det gäller att ha mer balans i kajaken, eller snarare att hitta din balans. Vi fick tipset om att sitta bredbent men jag hittade min balans bäst om jag hade benen rakt utsträckta. När man väl hittade balansen och fick allt att stämma kunde man glida fram i vattnet rätt fort. När du sen slutade blev allt stilla och du fortsatte glida länge. Helt fantastiskt!

Nedan två bilder är från våran tur men jag har lånat dom från Skärgårdsidyllen. Dagen var helt fantastisk och Marcus var en kul och trevlig guide. Kan helt klart rekommendera att testa detta när du besöker Grebbestad en fin dag. Ett tips är att ta solskydd på dig innan du ger dig ut. Min enda räddning var att vi är i September månad, annars hade jag blivit alldeles uppbränd.


En underbar dag i havets tecken. Besök gärna Skärgårdsidyllens hemsida och se vad de har att erbjuda, jag kan nästan lova att du inte blir besviken!

fredag 12 september 2014

God morgon!

Det är en underbart vacker morgon i Grebbestad så jag tänkte bjuda på en bild på vackra kyrkan :)

Ha en underbar dag!


torsdag 11 september 2014

Vackert så det gör ont!

Idag har jag spenderat dagen i en kajak, ute till havs. Vilket fantastiskt sätt att fylla på energi! Marcus på Skärgårdsidyllen var vår prima guide. Det kommer bilder och mer om det senare.

Ikväll är jag otroligt trött men tänkte ändå bjuda på några bilder från vackra Grebbestad.





onsdag 10 september 2014

En och en halv vecka senare...

Än så länge har Grebbestad bjudit på fint väder, det är några få regndagar som skuttat förbi men det gör mig ingenting. Jag har haft äran att få uppleva havet här också, har tidigare varit ute utanför Varberg på en turistbåt men nu har jag dels fått fiska makrill från mindre båt och även åkt med kända båten Donalda. Vid båda tillfällena såg vi säl, vilket är himla kul för någon som älskar djurlivet :)

Det känns som jag bott här i all evighet, på nåt sätt så känns det som om jag kommit hem. Jag vet att det bara gått 1½ vecka och det kommer säkert komma perioder när jag ringer och gråter i telefon till mina närmsta vänner och undrar vad jag håller på med, men nu känns det bara bra.

Skolan är väl det som känns mest ovant, det är som att börja om igen.. Fast här är folket annorlunda. Visst har vi dom snygga, dom tuffa, nördarna och dom blyga å allt vad som finns. Men alla är liksom så härliga och det känns som att är du bara öppen och glad så är det inga problem. I grundskolan så spelade det ingen roll, mobbade någon så mobbade den oavsett om du var en härlig person. Här är ändå dom flesta öppna för nya vänskaper och jag har träffat ett gäng underbara människor!

Ibland kan jag sakna att ha ett jobb att gå till men har en kompis som jobbar extra på Sportshopen, hoppas att hon kan få in mig där med så jag har nånstans att gå när jag inte pluggar. Jag har ju en å annan håltimme ;) Som nu tex, tänkte gå till skolan så jag kommer till infofikat kl. 9.50 annars börjar jag 10.20 idag med Tema - Naturkunskap. 

Igår var vi ute hela skolan med Donalda och skärgården här är magisk. Vi åkte ut till en ö, som jag tyvärr inte minns namnet på. Dålig elev som inte lyssnar :) Men där började det regna så vi gick en sväng och sen åkte vi hem. Var väl ute 5 timmar tror jag. Kul att träffa nya människor från andra klasser i skolan.

Men nu måste jag göra mig iordning för dagen. Efter skolan blir det en liten roadtrip till Uddevalla och IKEA! Wohooo!


With love!

onsdag 3 september 2014

Jag bor i Grebbestad nu!

Känslan som infinner sig i kroppen när jag tänker på att jag bor i min favvoby är obeskrivlig. Jag har drömt om att flytta hit och nu bor jag här. Förvisso jobbar jag inte men jag studerar och studentlivet känns som en välförtjänt paus i mitt liv. Har jobbat 8-17 så länge jag kan minnas och att nu få spendera dagarna dels några timmar i skolan men sen ute i naturen och på vackra västkusten känns som en välsignelse.

Jag har inte hunnit vara ute och fota än men det kommer. Det här är början av tredje hela dagen jag är här så tid kommer att finnas.

Grebbestad är tomt på folk, näe, tomt på turister men istället kommer ortsborna fram och självklart studenterna. Jag gillar att det är tomt, man kan njuta i lugn och ro då. Men samtidigt så är det trevligt att träffa folket för än så länge så slår dom Stockholmarna i trevlighet med hästlängder.

I helgen är det ostronets dag och alla ska äta ostron och dricka champange, näe inte alla.. Ostron lever! Fy sjutton, kommer nog inte äta ett ostron till så länge jag lever ;)

Lite update, men det kommer mer. Jag ska ta å göra mig klar att gå iväg till skolan men jag ska inte åka härifrån efter en vecka denna gång, jag ska stanna lääänge. Så jag hinner skriva mycket och lägga upp fler bilder framöver. Underbart!