måndag 11 maj 2015

Lite update!

Hallå där ute, det är ju inte så många som har kommit att följa denna bloggen så det har inte blivit så mycket skriveri på sista tiden. Skolan tar snart slut... Jättetrist. Jag kommer sakna flera, men framförallt några få som jag kommit väldigt nära.

En person har jag utvecklat en speciell relation till och när han lämnar byn så kommer jag gråta.. Det kommer göra ont men sen kommer livet att gå vidare.

Den som har blivit min närmsta vän här kommer att bo kvar under sommaren, kanske kommer han att stanna längre. Jag håller så klart tummarna. Min fina fina vän!

En annan har sagt att hon kommer och hälsar på i sommar och jag hoppas verkligen det. För det kommer bli tomt utan hennes sällskap och mys :)

Nu är boende klart. Och från och med hösten så kommer jag med största sannolikhet att börja plugga igen! Haha aaa ni läste rätt. Jag har sökt in till Marinkursen och det känns SÅ jäkla bra! Och jag längtar, fast nää nu vill jag bara spendera sommaren här. Tänka sig, en hel lång sommar i Grebbestad. I  min lilla favvoby. Okej, jag kommer spendera den på Tanum Shoppingcenter men ändå ;)

Men det var en liten update från mig. Ta hand om er så hörs vi!

onsdag 11 mars 2015

Verkligheten smyger sig på

Det är konstigt hur olika snabbt tiden kan gå ibland. De sägs ju att tiden går fort när man har roligt och det känns som det är så. Lite orättvist för det borde gå långsamt när man har kul och fort när man har tråkigt.

Det är inte många veckor kvar av skolan och när den är slut så står verkligen där och knackar på. Men måste det bli som förut? Jag har lärt mig att man kan leva på mindre medel än man är van vid. Det kanske inte är det livet jag vill leva resten av mitt liv men just nu funkar det. Jag tänker ta det lite som det kommer, försöka att inte jobba så mycket, njuta av det istället. Var längesen jag gjorde det.

Ja juste, jag har sagt upp mig på mitt jobb i Stockholm, vilket var på tiden. Jag är äntligen fri från mardrömmen som förföljt mig i tre långa år. Det känns fantastiskt och underbart. Och jag är stolt över mig själv att jag vågade ta steget därifrån.

Jag har boende i stort sett klart inför hösten, Juli och halva augusti är fortfarande en liten bubbla, men jag vet att det ordnar sig. Och det känns ändå skönt att veta att jag har en plan.

Igår la jag på pappret, det som gör att jag snart står skriven här och inte i Stockholm. Hemma i Grebbestad. Fattar ni hur sjukt det här är? Jag har äntligen flyttat hemifrån, ca 50 mil ;)

söndag 15 februari 2015

Saknar vår vackra vita värld

Snön är borta och det märks. Det är något jag saknar när jag är här, jag älskar snö och här kommer det inte så mycket. Pratade med en norska igår och hon sa att det kommer sällan mycket snö på västkusten. Otroligt trist. Back home kom snön och även om den inte var kvar så länge så blev det någon vecka iaf, ibland månader. Men jag får väl hålla till godo med de få dagar jag får här :) Det finns så mycket annat.

Nu är det snart dags att lämna min lilla fiskeby för att åka till hemtrakterna och hälsa på. Det känns både bra och dåligt. Har varken ork eller lust att sitta i en bil flera timmar men ändå ser jag fram emot att få krama om mamma och träffa vännerna. Det är det jag saknar mest när jag är här - vännerna. Men sakta bygger jag upp ett kontaktnät, det kommer ta ett tag men det kommer.

Idag ska jag jobba igen, sista dagen innan sportlovet tar fart på riktigt. Det är kul med helgerna på shoppingcentret för det är alltid något som händer. Det kommer små gubbar från tecknade filmer eller som igår när Peter och Helene från Bonde söker fru var på besök. Kul!

Jag önskar Dig en underbar söndag!

söndag 8 februari 2015

Tiden rinner iväg och jag springer efter

Ibland känns det som att jag jagar tiden för att hinna med, vilket ju faktiskt är väldigt dumt. Jag väcker min gamla ovän stressen och det kan aldrig sluta väl, så jag måste stanna upp - ta ett andetag och fundera på varför jag springer efter tiden.
Vacker solnedgång i vackra Sannäs

Veckan har varit otroligt hektisk men snart är det över och jag hoppas att jag får vila ut någorlunda under veckan som kommer. För sen kommer en fullsmockad vecka igen. Först är det jobb nästa helg, sen far jag "hem" till Stockholm på måndag för att stanna där en vecka. Och stressen kommer alltid krypandes då.. Men den här gången kommer bli annorlunda, mitt beslut står fast och förutom att träffa familjen och vännerna så åker jag hem för att avsluta något som jag älskade när jag påbörjade det men som, tyvärr, under senare år enbart är en börda. Det känns läskigt, men jag vet att jag fattat rätt beslut.

Onsdagspastan på Sjögrens i backen

Igår och idag har det varit jobb och jag trivs verkligen att stå i butik, att få ge service! Det var längesen det var så och längesen jag hade känslan att jag trivs på ett jobb. Det glädjer mig. Mina kollegor är fantastiska och får dagen att kännas kort. Jag hoppas att det finns chans till heltid när studierna är avslutade, det skulle vara fantastiskt.
Det är här jag vill leva resten av livet!

Nu är det dags att ta tag i dagen. Önskar Dig en fantastisk dag!

söndag 1 februari 2015

Fyndat till lägenheten!

Nu yr snön utanför fönstret igen och förgyller vår tillvaro. Gårdagen var fantastisk på så många vis. Jag hade besök på morgonen av en kär vän och efter det for jag iväg till Hamburgsund och träffade en väldigt trevlig norsk kvinna. Hon visade mig en kista jag hittat på blocket och den var lika fin som på bilden! Vilken lycka! Så nu börjar vardagsrummet ta form. Då kistan kom från ett dödsbo så ska jag åka tillbaka någon dag och inhandla lite mer möbler/prylar. Mannen som bodde i huset visste vad han gjorde och hela hans hus var magiskt. Jag rös när jag gick in för den kärleken som låg bakom varenda lite pinal i huset strålade mot mig. Önskar att jag vore miljonär så jag kunde köpa hela huset!

På kvällen kom det några vänner över och vi hade en mysig kväll med god mat, snack om allt och inget och en hel massa skratt! Livet på västkusten är fantastiskt som alltid och snart ska jag hämta upp en annan vän och bege mig till gladare breddgrader - Happy Price :)

Ha en fantastisk söndag gott folk!

lördag 31 januari 2015

Vackert januariväder!

Veckan har börjat gå mot sitt slut och det har bjudits på alla sorters väder känns det som. Tisdagen var min absoluta favoritdag med kyla och sol! Bättre än så kan det inte bli, jo det kan vara lite snö också. I onsdags regnade det som aldrig förr och det var mindre kul.

Men som tur var hann jag ta en promenad mitt på dagen i tisdags då jag var ledig från skolan och jag fick några mysiga bilder, även om det bara var med mobilen :)

Det är dagar som dessa som fyller på min energi till fullo!



måndag 26 januari 2015

Vädrets hetsiga humör

Så var det måndag igen och en ny härlig vecka har gått mot sin början. Helgen kom och gick i rasande takt men för det betyder det inte att den har passerat omärkt. Fredagen var härlig på alla sätt, kvällen spenderade jag framför en härligt spännande serie. I lördags kom snön och det var otroligt vackert, i början trodde jag att det bara var blötsnö men det kom några minusgrader och jag ryser när jag tänker på hur vacker snön gör vår värld.

Lördagen på Tanum Shoppingcenter var bra, det var lugnt på förmiddagen och på eftermiddagen men vid lunch, eller egentligen strax efter hade folk vågat sig ut på de vita vägarna för att göra oss ett besök. Vi var samma härliga gäng som jobbade och det är härligt när dagen går förbi och lämnar ett leende på läpparna när du åker därifrån.

Lördagkvällen blev soffläge då jag gissar att jag åkt på en bihåleinflammation. Tidigt i säng och trots mycket folk som var ute så somnade jag gott och sov hela natten. Vaknade lagom utsövd på söndag morgon och log när jag tittade ut på vårt vackra vita vinterlandskap. Jag hade fått sällskap denna morgon och ja, det är många som kallar dom både det ena och det andra men.. Jag gillar dom! :) Och när dom bara sitter där, tysta och tittar, ja då är dom faktiskt väldigt söta.

Det kan inte alltid vara en dans på rosor och söndagen var bevis på detta. Det började egentligen redan hemma, jag tappade saker, var bara allmänt klumpig och kände att det var en sån dag bara. Och javisst, kom till jobbet och det tog inte så lång tid innan det strula till det. Men jag och min wingwoman tog det med ett leende och med så underbara kunder så kan man inte göra annat.

Sov som en stock i natt och vaknade strax innan byggarna började hamra, bända och såga på nedervåningen. Jag suckade lite och vände mig om, det känns som jag är van vid byggstök vid det här laget. När jag väl tog mig upp och tittade ut så undrade jag vad som hade hänt. All den vackra vita snön är borta och istället faller tunga regndroppar mot marken. Jag hade önskat att snön hade kunnat få stanna kvar några dagar men ibland blir det inte som man vill.

Efter hängning av tvätt, diskning och lite lunch så bär det iväg till skolan för två lektioner. Den här veckan är helt öppen för förslag, förutom på fredag. Då får jag besök från Stockholm igen! Mina underbara älskade vänner som åker ända hit för att träffa mig. Behöver jag säga att dom är fantastiska?

Ha en underbar dag gott folk!

lördag 24 januari 2015

En ruggig januarimorgon

God morgon och välkommen till en ny härlig dag. Har du tänkt på att kan man ibland kan känna av vilket väder det är ute utan att ens titta ut? Man vaknar och rummet känns lite extra kallt eller ja, det är något. En sån morgon hade jag. Att det slog lite mot rutan kanske gav mig en annan hint om att vädret utanför inte var så snällt.

Det började blåsa redan igår kväll. Jag och två klasskompisar var ute och gick och när vi kom till havet så blåste det kalla, nästan isande vindar. Vi gick hem till mig och satte oss en stund och prata lite skit och när dom gick så blåste det nog än mer. Nu när jag tittar ut är det inte bara blåst, det är blötsnö också. Jag kom på mig själv igårkväll att tänka; "Blåser det alltid här eller?" Haha vädret gör mig inte så mycket egentligen, men förkylningen jag fick för x antal veckor sen vill fortfarande inte ge sig och det känns i kropp å knopp.

Idag är det dags att jobba igen och förutom vädret så ska det bli kul. Ny schemaperiod nu men jag hoppas att jag jobbar med samma människor sen tidigare, de har ju blivit mina favoriter och vi går uppför lära-känna-trappan vilket känns gött. Det var lönefredag igår så jag hoppas att det smäller till och kommer massa besök. Hade jag varit ledig den här helgen så hade jag garanterat gett mig ut och shoppat lite ;)

Det här kommer bli en bra lördag, eller hur!?
Trevlig helg!

onsdag 21 januari 2015

Ett tunt vitt täcke...

Igår kom det små vita flingor från himlen, det är så det ska snöa. De dalade sakta ner och det kändes nästan som att det var i en film, så perfekt föll dem. Även idag har det snöat lite och fortfarande lika lugnt. Snön har fått ligga kvar på bryggor och gångvägar och allt är otroligt vackert.

Havet har hållit sig lugnt och även solen har tittat fram idag. Jag har haft turen att inte behövt vara i skolan särskilt länge idag och tog mig ut för att ta en långpromenad. Att få njuta av naturen, omgivningen och snön. Jag tog mig upp på Stöberget och stog ett tag och bara tittade ut över Grebbestad. Det var i skymningen så gatljusen hade tänts och gav ett gult sken. Jag tycker att det är rätt rofyllt att stå där uppe och titta ner på byn, bara njuta av lugnet..

Har kommit in i en tänkarperiod igen. Gör jag rätt? Jag ska till Stockholm under sportlovet och har ett stort beslut att fatta, jag har väl i stort bestämt mig redan men jag måste slutföra det. Frågan ekar i mitt huvud - "Gör jag rätt?" Men alltid kommer jag fram till samma svar, klart jag gör rätt. Vad har jag att förlora? Jag har lämnat allt bakom mig för att flytta hit. Och sen jag flyttade hit har jag ändrat livsstil, jag har växt, jag har lärt mig att livet inte går ut på att överleva utan att leva.

Att våga ta dagen som den kommer, inte alltid veta vad komma skall är helt nytt för mig. Det är skitläskigt, men jag måste lära mig att det faktiskt inte är så farligt. På ett eller annat sätt så ordnar det sig, men det är ändå helt galet läskigt.

Efter min promenad idag köpte jag med mig en semla på Sjögrens och gick upp till mig och åt hetvägg. Så himla gott. Det får mig att tänka på pappa, vi åt alltid det när vi köpte hem semlor. Mums! Och ja, semlorna här slår allt jag ätit innan, dom är helt fantastiskt goda!

Nu ska jag ta och diska, efter det blir det att slänga sopor och sen blir det nog soffan och någon serie. Märkte att några element blivit kalla igen så jag har gått på luftningsrunda här. Söta röris som var här och fixade förra veckan lämnade en luftningsventil till mig så jag kan göra det själv. Perfekt, för nu är elementen varma å goa igen. Ska se om jag kan hitta något litet vardagsrumsbord på någon loppis som skulle passa här. Och det kan vara så att jag går emot mig själv lite, men det skulle faktiskt vara trevligt med en TV men jag har inte riktigt bestämt mig än. Men ett bord vore trevligt :)

Njut av kvällen nu!

måndag 19 januari 2015

Biomys i lilla Grebbestad

Även om molnen har ett starkt tag om vår lilla fiskeby just nu så har solen lyckats ta sig igenom vid några små tillfällen och om man vill hinna få lite sol mot en annars vinterblek hy så får man skynda sig ut. Även om solen inte kan leverera d-vitamin just nu så är det ändå behövligt att få känna den på riktigt.
Längst ut på BJK-udden

I fredags kom en kär vän på besök. Vi hade ont om tid och jag ville visa henne så mycket som möjligt, av vad som är min vardag. Vi besökte självklart Tanum Shoppingcenter, tog en sväng runt och jag visade mina favvobutiker. Om du inte varit där så är det helt klart värt ett besök och när du är där, lägg märke till dom underbaraste skyltdockor som jag sett iaf, inne på Terranova. Blir så glad när jag ser dem :)
Ibland är det gött att bara sitta på en bergshäll...

Vi besökte även Grebbestad Folkhögskola, där jag visade runt vad jag är på dagarna. På kvällen åt vi middag på Hertigen och vi var väldigt nöjda, med både mat och service. Jag har varit där flera gånger och jag tycker det har varit bra varenda gång. Vi var mätta och nöjda när vi gick den lilla promenaden tillbaka till min lägenhet. Här satt vi och pratade ikapp oss om allt och inget. Mycket som har hänt i bådas liv sen vi sågs sist.

På lördagen bokade vi biljetter till filmen Micke & Veronica på vår egna lilla bio Nautic och för mig var det mitt andra besök. Det blev ett riktigt biobesök med popcorn och dricka. Vi sänkte meddelåldern den dagen på bion, ibland är det skönt att inte känna sig så gammal ;) Det var ett trevligt besök och filmen var helt okej för att vara svensk. David Hellenius är ju inte bara underbar han är ju snygg oxå ;)

Lördagkvällen gick åt till att försöka hitta en restaurang som hade plankstek och som framför allt var öppen. Det gick i stöpet. Vi kikade ner i Donalda, som självklart var fullbokad. Vi kikade in hos Hertigen, men det var någon fotbollskväll och då gjorde vi misstaget att åka in till Tanum... Där gick vi in på Pizzeria Cleopatra, det är något vi INTE kommer att göra igen. Det var ont om plats, dålig service och maten var inte okej någonstans. Otrolig besvikelse. Näe, för min del kommer jag nog fortsätta besöka Hertigen faktiskt.
Böstebar börjar bli riktigt fint, spännande fortsättning...

Kanske det mest prisvärda och godaste under min väns besök var nog frukosten på Sjögrens i Backen. Vi hade inte så långt, så när vi vaknade hoppade vi i lite kläder och gick ner. Vet inte hur länge vi satt men vi körde en lång frukost för att få i sig så mycket mat som möjligt haha Det är så underbart gott och jag kan inte nog trycka på servicen! Utan den hade det varit vilket café som helst, eller ja, ett café med galet goda bakelser, bröd m.m. men servicen är verkligen viktig.
Frukostbuffé hos Sjögrens i Backen

Det blev ett kort besök men jag tror att vi hann med en hel del och framför allt är jag SÅ otroligt glad att träffa min vän. Även om jag trivs här så saknar jag självklart mina älskade vänner och familj. Jag börjar känna mig hemma med allt i lägenheten och det syns att det är jag som bor här nu. Vill inte fixa för mycket, inte förrän jag vet hur framtiden ser ut. Men även om huset gungar i takt med stormen utanför fönstret så har det en själ som går tillbaka långt i tiden och det är nog därför jag trivs så otroligt bra.
Mysfrukost hemma hos mig!

Nu är det dags att ta en titt på veckans uppgifter som ska göras. Ta hand om er där ute och ha en underbar dag! 

onsdag 14 januari 2015

Solen skiner alltid i Grebbestad!

Nja, vet inte riktigt om jag håller med den frasen länge. Förvisso har den enbart gällt när vi varit här på sommaren och det får den nog fortsätta att göra. Alldeles nyss kom en kort skur, om det var hagel eller regn kan jag inte riktigt säga faktiskt.

Men det gör inget, idag ska jag vara hemma hela långa dagen. Jag har åkt på en jobbig förkylning som mest satt sig på öronen så jag ska plugga hemifrån idag. Rätt okej faktiskt och eftersom jag återfått värmen i lägenheten så går det att vara här. Den riktiga värmen fungerar inte än men jag fick tre stycken elelement som jag kör på. Dock hoppas jag inte att jag behöver betala hela elräkningen pga detta. Det är ju inte mitt fel att en ventil går sönder längre ner.. Hmm jaja vi får se vad som händer.

Det är inget direkt fotoväder ute, eller inte när jag har tid, så istället tänkte jag berätta lite om Torp. Torp Köpcentrum ligger i Uddevalla och för någon vecka sedan skulle jag och en kompis åka iväg för att shoppa lite. Då vi såg att det inte fanns någon bra bokhandel i Nordby så valde vi Torp. Vilket vi båda, i efterhand, ångrar.

Torp är inte ett helt köpcentrum utan består av flera delar. Tror det är tre byggnader på ena sidan motorvägen och på den andra hittar du några affärer så som Jula, IKEA, City Gross, Jysk och säkert någon till. Jag har varit på Ikea flera ggr och det är fint och varuhuset brukar ha sitt egna hus. Så den sidan av motorvägen är faktiskt okej. Men ett köpcentrum ska vara en byggnad. Om du är inne på Clas Ohlsson och behöver gå till Lindex så vill du inte springa ut i kylan till nästa byggnad.

Näe vi blev inte imponerade av Torp och tror vi båda var rätt ense om att ska vi bege oss till något köpcentrum igen så kommer det att bli Nordby eller vårt egna Tanum Shoppingcenter!

Med dessa ord lämnar jag er till att ha en underbar onsdag!
Ta hand om er!

söndag 11 januari 2015

Stormen Egon

De månader jag bott här så har jag stormtrivts, det är ju helt underbart! Men jag ha alltid undrat när det ska komma, det där som gör att jag kanske tvivlar på om jag verkligen vill bo här och igår kanske det kom en gnutta. Stormen Egon kom på besök!

När jag vaknade var det snö i luften, visserligen bara blötsnö men det var lite härligt att få se vårt vita guld. Det har inte visat sig så mycket här när jag varit här. Mys! Jag hoppade in i bilen och for till jobbet, vinterväg är finväg!

Vid lunch satt jag i lunchrummet och insåg att snön var ett minne blott när det regnade ute och blåste till förbannelse. Flaggorna såg ut att hålla sig fast bäst de kunde i flaggstången och människor som gick utanför fick hålla i sig själva. Men inte visste jag då att detta bara var början på Egon.

En kund visade mig bilder över parkeringen i Grebbestad. Från kajkanten och hela närmsta parkeringen var översvämmad! Han berättade att det var avspärrat och att man inte kunde köra igenom. Jag hängde inte riktigt med hur han menade, men den som lever...

När klockan slog 18 skojade vi gott och alla var glada att få gå hem. Jag och en kollega öppnade dörren och blåsten som mötte oss var tuff. Väl i bilen kände man hur Egon grep tag i bilen och ville slänga den all världens väg, folk körde långsamt, riktigt långsamt. Till och med rådjuret som gick över vägen fick kämpa för att ta sig fram.

Skulle möta en kompis för lite massage i skolan och gick ut lite innan för att slänga soporna. Vägen utanför var full med krossade tegelpannor och det flög omkring plåt. Jag vände mig om och tittade bort mot Infocenter och där var det inte längre en väg utan havet hade tagit sig upp och hade bildat en liten sjö. Det var det kunden menat,  det var här det var avspärrat!

Väl hemma igen strax innan 23 så gick jag och la mig med en gång. Dock hade något hänt och lägenheten var iskall. Att Egon tryckte på utifrån gjorde inte saken bättre och de lister jag tätat fönstrena med verkade inte längre fungera. Jag slumrade till några ggr men vaknade av att Egon slängde iväg en plåt, en stor sopcontainer eller tröck till huset så det skakade. Vid 3 var jag iskall och frös som en gris, startade då ett litet elelement för att få lite värme. Jag vet inte vad som hänt med värmen i huset, kanske något som blåste sönder? Ett element är varmt, det på toaletten.. Usch å burr. Är både förkyld och ont i halsen, men esberitox är intaget så jag hoppas på att lura förkylningen. 

Vattnet ligger fortfarande över vägen utanför infocenter men blåsten har avtagit en del. Men ibland är det som att Egon vaknar till liv och blåser till ordentligt. Vad sviterna är efter natten har instagram visat rätt väl, träd över vägarna, trasiga hus och  massa annat. Och på tal om bilar så är jag orolig över min egna. Min vanliga parkering var full så jag hittade en annan, jag hoppas att att inget blåst sönder och ner på bilen. 

Lägenheten är fortfarande kall men imorn ska jag gå ner och prata med mina vänner här nere. Tror att jag måste lufta elementen igen, även kolla att det är ordentligt med vatten i deras mojäng i källaren. Det måste gå och fixa!

Nu är det dags att vakna till liv och snart leta rätt på en liten bil :) Gårdagen var lugnaste dagen hittills på jobbet så idag önskar jag lite mer fart. Roligare så.

Ha en underbar söndag gott folk! 

tisdag 6 januari 2015

God morgon!

Runt omkring mig brinner flera ljus som ger mitt lilla mysiga vardagsrum ett varmt ljus. Morgonens musik är mina favorit ballader och själv ligger jag i soffan och ser hur dagen vaknar till liv utanför fönstret. Vardagsrummet är mitt favoritrum, det är så otroligt harmoniskt. Ingen TV som stör, jag är osäker på om jag vill ha en TV hit faktiskt. Även om en kompis sa att han trodde att jag kunde behålla det harmoniska.. Men just nu njuter jag :)

Om en timma ska jag och vännen bege oss till Nordby. Jag ska se om jag kan hitta något på Stadium, presentkort är fint att ha. Sen blir det besök på Classe Ohlsson för att se om det finns tätningslist till mina fönster. Och sen blir det...ja, jag trodde aldrig att jag skulle köpa en men...det blir jakt efter en flanellpj så jag slipper frysa på natten/morgonen. Tofflor kan oxå bli ett inköp :)

Vad resten av dagen har att ge får jag se. En prommis med vännen kanske. Fortsätta bo in mig. 

Vilket fall så önskar jag Dig en underbar dag!

måndag 5 januari 2015

5 januari 2015

Undrar hur lång tid det kommer ta innan man vänjer sig vid att skriva 2015. Fast av någon anledning känns just detta årtal väldigt invant redan, varför vet jag inte. Men kanske får jag reda på det längre fram?

Bostadsmarknaden i och omkring Grebbestad är stenhård. De flesta vill dessutom till samma områden vilket innebär att vill du ha något får du slänga dig raklång och försöka bli nr 1 på just den lägenheten. Jag har haft utkik sen jag flyttade hit egentligen och då självklart efter en åretruntlägenhet. Dels är jag med i en grupp på facebook som är väldigt bra men här i krokarna kommer det ut en liten söt tidning som jag alltid kallar fel, jag kallar det alltid Klöverbladet men det heter Björklövet. Där i har jag hittat flera lägenheter som jag har ringt på och så även den jag sitter i just nu.

Huset jag bor i är från mitten av 1800-talet och jag har spenderat mycket tid de senaste åren i just detta hus, därför känns det helt fantastiskt att jag lyckats få hyra en lägenhet i samma hus. Jag ringde så fort jag såg annonsen och några resor senare så sitter jag här.

Jag flyttade in den 1 jan 2015, så kort å gott - Nytt år, Ny lägenhet!
När jag först var och tittade på lägenheten så var jag orolig, hade fått höra att den var i renoveringsbehov men när jag klev innanför dörren tog mitt hjärta ett litet skutt. Jag kom in i en liten hall där jag stog och kikade in i köket en stund innan jag tog av mig stövlarna. Du som har letat lägenhet tidigare vet när man får DEN känslan, när man vet att här ska jag bo. Exakt den känslan fick jag. Lägenheten var supermysig. Det jag mest reagerade på var att den kanske var lite vilsen, inte någon som bott in sig så det saknades något. Jag behövde inte fundera, det enda problemet var hyran. Som student har man inte så mycket pengar, men i det här fallet är jag redo att leva på vatten och bröd, bara jag får bo här. Har erbjudit en person att bo inneboende, men efter bara några dagar i lägenheten så känner jag mer och mer att jag vill ha det för mig själv haha så det kan bli.

Det är högt i tak, köket påminner om farmors kök när jag var liten och jag har havsutsikt. Att lägenheten ligger ovanpå mitt absoluta favoritcafé gör att jag vaknar av sorl från deras gäster på morgonen. Känns underbart. Jag har inte ens bott här en vecka och det känns redan som hemma och jag hoppas med hela mitt hjärta att det här kan få vara min bostad iaf ett år framåt i tiden. Just nu är det lite kallt i lägenheten så det är sockor och filt som gäller men jag gissar att jag kommer få ordning på det så fort elementen är fixade. Om inte annat så går vi ju mot varmare tider ;)

Ha en fantastisk måndag allihopa!

fredag 2 januari 2015

Gott Nytt År!

December månad har varit händelserik och jag har inte riktigt hunnit med att blogga som jag velat. Det har även varit internetlöst en tredjedel och min prioritering kanske har varit annat. Men det ser jag som något positivt, tyvärr kanske inte för er läsare men nu är jag igång igen och jag har en känsla av att min skrivarlust kommer att öka det här året.
 December 2014 var fantastisk och jag minns månaden med en blandning av kaos, kärlek, vänner, hektisk och flytt. Vädret gick upp och ner, åska ena dagen för att nästa få träffa av solens strålar. Det har varit kallt och varmt och ingen dag har varit den andra lik.
 Skolan var tuff, jag hade en otrolig dipp och grät rätt mycket. Men jag återhämtade mig tack vare helt fantastiska vänner och lärare. Och när skolan väl tog slut innan jullovet så kändes det bra och avslutningen gav mig nya vänner återigen. Tänk att man kan gå flera månader i en skola med ca 100 pers och inte veta vilka fantastiska människor som går där. Galet :)
Is inne i hamnen
 Jag beslutade även att inte åka hem till Stockholm över jul och nyår. Ett beslut taget pga ekonomin men även av hjärtat. Och så här i efterhand är jag otroligt glad att jag stannade. På julafton var jag bjuden hem till en klasskompis och vän, men hon smsade på julaftonsmorgon och berätta att dom låg sjuka. Jag tänkte först att det nog inte spelar någon roll, jag trivs bra själv.. Men hjärtat svek och jag kände hur ledsen jag blev. Men när en dörr stängs öppnas en annan och det gjorde det.
Donalda
 Jag hade fått en hint om några i skolan som skulle ses på julafton så jag skickade iväg ett sms och fick tillbaka att jag var välkommen att fira denna dag med dem. Glad och nervös började jag planera dagen. Vid tillfället bodde jag i en fin lägenhet och agerade kattvakt åt två underbara systrar på två år. Som jag för övrigt saknar massor!
En kall decemberkväll på bryggan
 Jag var otroligt nervös när jag senare under dagen gick mot det stora vita huset där jag skulle fira jul med tre, egentligen, helt okända människor. Jag klev in genom dörren och möttes av värme och kärlek. Julafton blev en afton att minnas i många år framåt. Pumpasoppa, Spank the Monkey och självklart Kalles jul! Jag är så otroligt tacksam att jag fick fira jul med dessa underbara människor!
Tände ljus till pappa på kyrkogården på julafton
 Mellandagarna kom och gick. Jag spenderade dessa med mina nya vänner och även ute på jobb. Två dagar i Tanum Shoppingcenter, vilket jag tycker är ett otroligt fint centrum. Jag trivs där och med mina kollegor. Det är högt tempo men ändå alltid glada miner.
Två dagar spenderade jag i Nordby shoppingcenter och det var trevligt att få se det med. Mycket norrmän så min norska förståelse fick en lektion. Liten butik, stort centrum och lång resväg. Trevliga kollegor. Det var kul att se men inget jag längtar tillbaka till.
BJK-udden på julaftonsmorgon
Så kom nyårsafton. Denna skulle spenderas med samma människor som på julafton men med några tilllägg. Det blev tillslut jag och fem grabbar. Och det blev så kul och bra som en nyårsafton bara kan vara. Kvällen gick i, enligt mig, kärlekens tecken och det gjorde även detta till en kväll att minnas tillbaka till.

Toast med räkchiliröra till förrätt, fisk och skaldjurssoppa till varmrätt och tiramisu till efterrätt. Det blev spel, bra musik, mycket skratt och självklart gick vi ut på bryggan vid tolvslaget och tittade till övergången till det nya året.

Att få avsluta 2014 i min underbara lilla fiskeby och få börja 2015 här, dessutom i en ny lägenhet i mitt favorithus, ja jag kan inte önska mer. Just nu, just i detta ögonblick är jag så otroligt fylld med kärlek, lycka och känner mig som världens lyckligaste. Jag önskar att mamma, brorsan och dom där hemma kunde få dela detta med mig. Önskar att mina vänner fick träffa mig idag, för den jag var när jag flyttade hit var en bitter, livstrött 35-åring.

Jag är så glad att ödet tog mig hit. Min resa har precis börjat, jag hoppas att du hänger med på fortsättningen!

Gott Nytt År och all lycka till Dig under 2015!
1 jan 2015