söndag 27 oktober 2013

Höstens vackra färger

Jag hade hoppats på att det skulle bli en Oktoberresa ner till fina Grebbestad men semestern godkändes inte och jag blev kvar i trista tråkiga Stockholm. Jag har dock inte gett upp hoppet och så fort jag får ledig så ska jag se om jag inte kan ta mig ner, även om det ens bara är för några dagar. En lång weekend eller nåt. Hade velat se Grebbestad i full höstskrud, men det får bli senhöst istället.

Jobbsökandet går inte alls, väldigt få jobb kommer ut men jag kollar fortfarande och dyker något upp så är det jag som söker det. För plötsligt händer det, eller hur :)

Idag ska jag titta på hus. Oavsett om jag flyttar till Grebbestad eller köper hus så är det nog förändringen jag är ute efter. Sen att drömmen alltid finns där om att en dag bo i den lilla kuststaden, det är ett faktum :)

Hoppas på återseende snart!

lördag 7 september 2013

Längtan..

Fick för mig att kolla igenom lite gamla bilder och hittade en del ifrån Grebbestad. Direkt börjar tankarna flyga iväg och jag funderar på att skicka ett sms och kolla om lägenheten är ledig. Vill gå på bryggan en tidig morgon och känna den kalla havsluften mot mitt ansikte. Vill gå in på Sjögrens och hejja på herrarna på VIP-bordet. Längtar till den lilla byn som stulit mitt hjärta.

2006 var jag och bror min på plats och det var karnevalvecka. Underbart med alla människor som satt längsmed vägen och ville se karnevalståget. Värmen. Kärleken.


Jag har inte hört något från jobben jag sökt men kämpar vidare. Jag har två stora drömmar, den ena är att flytta till Grebbestad. Vi får se om den blir sann...

lördag 24 augusti 2013

Gamla minnen

Jag har som sagt varit i Grebbestad så många gånger förut och varje gång är en fröjd för själen. Just nu saknar jag det mer än någonsin och vill åka tillbaka så snart jag bara kan. Jag hoppas på att kunna åka ner en hel vecka även nästa gång men det beror helt på om "min" lägenhet är ledig eller om jag måste hitta annat boende.

Självklart är förhoppningarna att jag hittar ett jobb, då kan jag flytta ner istället för att bara vara där en vecka :)

Här kommer lite bilder från förra årets resa.

Tjurpannan

Ett måste, att fiska krabbor!




Sjögrens frukostbuffé är bäst!


onsdag 21 augusti 2013

Drömmer...

...om dagarna i Grebbestad och längtar tillbaka. 

tisdag 20 augusti 2013

Alltid lika jobbigt...

Så kom dagen som jag aldrig ser fram emot, dagen då jag måste fara tillbaka till Stockholm. Jag vaknade i tid och åt självklart frukost på Sjögrens. Njöt lite extra där jag satt i mitt favorithörn och dagen till ära tyckte jag mig nog få lite extra bra service :)

När jag gick därifrån och kom ner mot kajen så stannade jag upp för ett tag och tog ett djupt andetag, lät tiden stå still för en liten stund. Hade jag, där och då, kunnat stoppa tiden så hade jag gjort det. Solen värmde mig trots havsbrisen, vattnet kluckade mot båtarna och jag kände mig otroligt lyckligt lottad.
 Jag tog en sista tur ut på min favvobrygga, Hagebryggan. Det är längst ut på den som jag brukar sätta mig för att tänka lite eller bara för att njuta. Ibland måste man göra saker bara för att man kan och för att dom får en att må så bra.
 Jag städade lägenheten och kramade mina hyresvärdar innan jag packade in allt i bilen och började rulla mot Stockholm. Det är alltid lika jobbigt när jag lämnar Grebbestad, egentligen oavsett vad det är för väder, även om jag säger att det är lättare när det regnar. Likaså denna gången. Att se skylten nedan kändes i hjärtat, men på något sätt visste jag att jag snart ska komma tillbaka till min lilla favoritby.

Idag hittade jag ett jobb som kundtjänstmedarbetare på ett företag i Rabbalshede. Det lät spännande så jag skickade in en ansökan. Det gäller att hålla tummar och tår. Hittar jag jobb snarast så har jag chans att få hyra min favoritlägenhet och det vill jag gärna! :D

Hoppas att ni haft en härlig start på veckan!

måndag 19 augusti 2013

Sjögrens i backen!

Många kanske undrar vad allt snack kring Sjögrens är, vad är det för speciellt med dom? Ja det ska jag berätta. Det är ganska enkelt - service!

I det enda ordet ingår det mesta. Det är inte bara gott fika eller god mat, det är trevlig personal, skön stämning och närvaro! Som tex gick jag in på ett annat fik i veckan, stog där och läste menyn men ingen dök upp. Jag valde att gå därifrån.

Imorse fick jag återigen bevis på att Sjögrens levererar. Jag ville ha det vanliga, en macka och en latte. Det blev lite dyrt och istället fick jag frukostbuffén med en latte till. Sen gick hon och hämtade extra sallad till mig. Gulle!

Sen är det ju det här med stammisarna, runda bordet i början. Hälsade imorse med och jag ler.. Jag tycker det är så härligt.

Jag tror de flesta går härifrån och är nöjda, jag skulle bli förvånad annars. Enda skälet till att folk kanske reagerar är när det är mycket folk och det står nya i kassan, då kan det gå helt galet ibland. 

Frukostbuffén går inte heller av för hackor, olika sorters frallor och limpor. Massor av pålägg, grönsaker och utöver detta finns våfflor, frukt och bakelser.

Nu ska jag ge dig ett hett tips om du någon gång stannar i lilla Grebbestad. Oavsett om det är morgon, mitt på dagen eller eftermiddag så besök Sjögrens! Jag lovar att du inte kommer bli besviken!

söndag 18 augusti 2013

Veckan har gått mot sitt slut...

En vecka går galet fort, speciellt om man trivs och har det bra. Egentligen borde jag vara hemma i min lägenhet nu men det blev lite ändring på planerna.

Gårdagen var som vanligt helt underbar. Efter frukosten hos Sjögrens i backen så gjorde jag som vanligt, tog det lugnt och mös lite. Efter ett tag for jag till Tanum strand och pratade med en tjej i receptionen och jag lämnade även in mitt CV. Sen är det bara att hålla tummarna att jag får ett samtal från dem. 

Senare under dagen så tog jag bilen till husvärdens garage där vi byggde en raket åt lillkillen. Regnet höll sig borta och solen värmde ordentligt när den fick chans för molnen. Vi hann med en hel del bus innan vi åkte hemåt. Sista kvällen var det meningen och jag ville grilla. Jag fick hjälp med grillen och sen flyttade dom andra ner till min lilla altan då den var i solen. Efter en gudomligt god middag fylldes det på med folk och vi var som mest sex personer, när grannfrun tittade förbi. Det blev sent och imorse när jag vaknade så valde jag att ta det säkra före det osäkra och stanna en dag extra.

Så när jag väl piggnat på mig så gick jag den välkända vägen ner till ICA för att handla lite mat. Sen gick jag upp igen och det har varit en mysdag i soffan hela dagen. Imorgon blir det sista frukosten hos Sjögrens och sen ska jag fixa lite saker innan jag styr Uno mot Stockholm. Det kommer kännas otroligt trist, men nu kan allt hända!

lördag 17 augusti 2013

En helt ovanligt vanlig dag

Solen kämpade tappert men fixade aldrig att mota bort molnen. Jag tog bilen till Sportshopen och kikade lite. 5 plagg räknade vi det till när jag gick in i provhytten. Hörde hur mor och son diskuterade storlekar medan jag provade kläderna. Ett par marinblå Helly Hansen byxor, några tröjor och ett linne. Behöll linne och byxor och gick mot skorna. Hittade en sko, rätt storlek, rätt märke men hittade bara en sko. 'Ursäkta, kan du hjälpa mig att hitta den andra skon?' Killen tittade på mig, sa något och tog skon. Han bad mig vänta medan han letade och som han letade. Efter ett tag kom han tillbaka med kollegan, som oxå letade. Till slut var dom tre pers som letade och tredje killen hittade den!

Det var toppen att få den hjälpen, men det jag saknade var ett uppriktigt leende. Blir man avtrubbad när man jobbat på ett å samma ställe för mycket? Är det ett sätt att få sommaren att gå?
Jag hittade en plånbok och killen som tog hand om den hade service i sig, han var bra :) 

När jag satt ute på parkeringen så ringde jag till logistikchefen. Trevlig kille men kändes inte som att det fanns en framtid för mig på Sportshopen. Min ansökan hänger kvar, så jag får hålla tummarna.

Jag kom hem och när magen knorrade så bestämde jag mig för att äta det bästa som finns, räkor! En snabb tur ner till Fiskaffärn och sen hem och mumsa.

Sen kom regnet och det dåliga samvetet för att jag låg hemma minskade avsevärt. På eftermiddagen tog jag bilen ut till husägarens garage, verkligen jättefint! Jag busade en del med hans son och väntade ut regnet lite, det öste verkligen ner.

Regnet slutade aldrig så från garaget så åkte jag direkt till bryggan. Ställde bilen längs vägen och regnet smattrade hårt på taket. 

Dörren in till Grebys var stängd. Jag tryckte ner handtaget och när jag öppnade dörren så möttes jag av ett dovt sorl och värme. Ett stort sällskap satt längst ner i lokalen, jag valde att sätta mig precis vid dörren. Och ja, det blev en favorit i repris.

Jag pratade med Moa och hon hade hört sig för både om jobb och boende. Så jäkla schysst! Så idag blir det att ta bilen på tur igen. 

Kvällen igår blev otroligt trevlig då jag hamna hemma hos hyresvärden. Vi drack öl och snacka skit. Så imorse vaknade jag sent. Men nu sitter jag här och äter frukost för näst sista gången? Jag har planer på att åka hit i vinter, men om det sker får vi se.

Nu öser det in folk så det är lika bra att äta upp mackan och göra dagen.

fredag 16 augusti 2013

Fredag

Sorlet stiger medan jag sitter och tittar ut på gatan. Frukosten är uppäten sen länge men jag kan inte förmå mig att gå härifrån. Ute duggar det lätt men solen tar sig igenom molntäcket ibland och gör sitt yttersta för att ge oss lite D-vitamin.

Det känns tufft och segt idag. Veckan har varit spännande, annorlunda och underbar. Snart måste jag dock åka tillbaka till Stockholm igen. Jag önskar att jag kunde få ta med mig några bra nyheter hem och på sätt å vis kan jag det. Det är en del på gång och jag ska försöka få tag på en person idag igen, bara hoppas att telefonen funkar.

Näe, dags att göra dagen och du vet väl att solen alltid skiner i Grebbestad ;)



torsdag 15 augusti 2013

Morgonturen

Jag går alltid en liten promenad på morgonen, det är ett skönt sätt att vakna på och är man någorlunda tidig så är det rätt folktomt. Det märks att det börjar vankas helg, det har kommit in mer båtar och det rör sig mer folk i byn. Men inte alls i närheten av högsäsong.

Jag avvek från min vanliga promenad och gick upp på berget istället. Solen sken från en härligt blå himmel med bara några tussar av moln. Det var skönt att sitta där och känna havsbrisen mot huden. Underbart.
Jag satt där en stund och lät tankarna dra iväg med mig men vaknade till när magen knorrade högt och sa att det faktiskt var frukostdags. Så det var bara att ta sig upp och ner för alla trapporna och gå mot Sjögrens.

Solen värmde än mer nu och jag undrade varför jag inte tagit shortsen på mig. Men ja, det kändes kallt imorse.

Nu sitter jag här i hörnan, smuttar på min goda latte och mumsar på min macka. Folk börjar gå men jag gissar att det snart dyker upp fler. Det högljudda gänget som prata om att sova på en grön matta har gått och nu är det bara ett lågt sorl från kassan och stammisarna.
Jag gillar hörnplatserna, ingen sitter bakom och man har god utsikt framåt :)

Idag är det torsdag vilket innebär middag på Grebys. Ser fram emot det, funderar lite på skaldjurssalladen men den gudomligt goda soppan lockar igen.

Nu ska jag mumsa klart på min macka och fundera lite på vad dagen har att ge.

Må så gott!

onsdag 14 augusti 2013

Dagarna flyter samman..

Men det är väl så det ska vara när man har semester gissar jag. När jag vaknade imorse så var det lite svalare ute så det blev långbyxor istället för shorts. Fast det var en otroligt vacker morgon, var även uppe tidigare imorse. Vaknade av att det dunsa lite i taket redan kl.7 men det var okej, jag sov otroligt bra i natt.

Jag gick vanliga rundan och sen till Sjögrens, så klart. Tjejerna som fixar så goda mackor var inte där utan en äldre snubbe fixade åt mig. Då blev det inte riktigt samma macka som tidigare.. Den var god, men inte lika god. "Min" plats var upptagen, så jag fick byta idag, satte mig längst i in i hörnan i rummet längst bort.

Idag har det inte regnat något, men igår kom det ett gäng droppar. Men det är okej, rätt mysigt om det inte håller i så länge :) Dom här träbåtarna är för övrigt ett poppis motiv att fota när man är här. Har sett det på bloggar och instagram när jag kikat.

Fiskmåsarna hade hittat en mysig säng att vila i. Såg verkligen jätteskönt ut där dom låg. Tror dock inte att båtägaren är så jätteglad över det.

Efter ett besök på systemet och sportshopen för att diskutera jobb så köpte jag mig en latte och min favvokaka, sen satte jag mig längst ut på en av bryggorna. Det blåste men solen värmde på ganska gött. Så mysigt att sitta där, folk hejjar och ser så glada ut när dom kommer förbi med sina båtar. Mysfaktorn är verkligen hög!

Kvällen var så otroligt vacker och knappt ett moln syntes på himlen, så jag packade en väska och begav mig till Edsviksbadet och klättrade upp på några klippor och njöt någon timma av solen. Till slut började det att blåsa lite för mycket så jag begav mig hemåt. Ett bra slut på en underbar dag.

tisdag 13 augusti 2013

12-13 augusti 2013

Då ska vi se, jag hade alltså tid hos Emma kl.12 och jag var lite osäker på vart det var så jag gick i god tid. Sen att det bara tog 5 min att gå dit är en annan sak, det visste jag ju inte då.

Fick be en tant om hjälp som jobbade i en närliggande butik, det visade sig då att jag bara behövde gå över vägen för att hitta. Emma är en av två(?) nageltjejer i Grebbestad. Hon delar sin lokal med en frisör och dom har även en del försäljning av smycken. 

Av någon anledning (I wonder why *skratt*) så hade jag någon vecka tidigare sökt på #Grebbestad på instagram och på så sätt hittat Emma. Jag bestämde mig för att boka tid, vilket jag är glad över, hela veckan var fullbokad nu. 

Vi började och jag ville ha vanlig manikyr och valde ett lack som hon skulle lägga på.. Så här i efterhand så hade jag kanske valt ett annat, mina naglar matchar numer påsarna från Sportshopen ;)

Jag är dock väldigt nöjd och kan varmt rekommendera Emma Cederbjers Skönhetssalong i Grebbestad.

Jag fick lite tips och gick därifrån med massa idéer och jag tror att hela jag log.

På vägen hem gick jag in på Ica och fiskaffärn. Det var dags för räkor! Så min lunch blev helt enkelt:


På eftermiddagen åkte jag till Sportshopen och precis när jag parkat så ringer Sandra :D Vi pratar länge, jättemys, men tyvärr inte tillräckligt länge för att hindra mig från att handla! Är dock sjukt nöjd så det gör inget ;)

När jag kom hem blev jag akut sugen på glass, en stor kall men len mjukglass som smeker tungan och bedövar läpparna när man äter den. Gud så gott. Tar vägen ner mot bryggan, men vad händer? Jo jag går förbi glasskiosken och jag hade nog ingen koll men mina fötter visste. Innan jag vet ordet av så står jag i baren på Grebys och beställer en...öl!?! 

Jag slår mig ner utanför och solen värmer galet mycket och ölen smakar ljuvligt. Jag glömmer snabbt glassen och bara njuter.

Bakom mig sitter fyra tjejer, unga.. Kan dom ha varit 20-22 eller nåt sånt. Ibland kan jag inte låta bli att lyssna och medan solen stekte så log jag av att dras in i den bekymmerslösa (??) unga tiden igen ;)

Tiden gick och magen börja knorra. Vilken tur, köket hade just öppnat och jag beställde in den där skaldjurssoppan som resten av familjen tjatat om. Och en till öl, lovar att det var servitrisen som propsa på det (hon frågade faktiskt en gång). Och ja ni, den där soppan.. Får inte skriva vissa ord så jag väljer ett annat.. Den var förjävla god! 


Efteråt blev jag kvar, pratandes med Moa. Sjukt trevlig tjej från Stockholm som jobbar här under sommaren. Jag berätta lite om mina tankar och hon ville hjälpa till, så på torsdag blir det middag på Grebys igen och lite snack :) Varför är inte folk hemma så trevliga som dom är här? Är det bara inbillning eller är folk gladare här? Eller är det jag som är mer öppen för det?

På kvällen hade jag dejt med solen och 50 nyanser av honom. Varför, varför har jag inte läst den tidigare? Herregud!

Nu har jag precis ätit frulle på Sjögrens, lite senare än igår. Stammisarna har för längesen gått och jag har insett att målarna på målerifirma Gabrielsson i Munkedal har sjukt heta målare! 

Nu ska jag snart ta tag i dagen. Har ett hum om vad jag ska göra, resten ordnar sig. Funderar på att ta en tur till tjurpannan om vädret tillåter, det känns dock som att det blåser lite för mycket. Well, den som lever får se.

Ta hand om er!
Kärlek från Grebbestad

Måndag 12 augusti

Det var mörkt i rummet när jag vaknade, nästintill bäcksvart. Inte ett ljud från våningen ovan. Trodde klockan var tidigt och suckade, varför skulle jag alltid vakna så tidigt? Jag drog undan täcket och det tog några sekunder innan kylan nådde mig, burr! Fort upp, hämta mobilen och sen ner under det varma täcket igen. Jag tryckte på mobilen, 7.23 visade den. Oj. Men varför så mörkt och varför rör dom sig inte i huset, dom skulle ju faktiskt jobba.. Upp och ur sängen en gång till för att dra upp rullgardinen, aha det är iaf ljust ute ;)

Jag tog mig upp, borstade tänderna, drog på mig jeansshorts och linne och ställde mig sen vid ytterdörren för att reka väder. Ja, men jo det var ju lätt...INTE! Där borta skiner solen, där är det ljusa puffiga moln och där borta ser det ut att regna. Wtf! Jag valde iaf shorts och tjocktröja vilket senare skulle visa sig vara ett bra val.

Jag gick samma väg som jag gjort så många gånger innan, fast utan sällskap av bror eller mor. Gick över en tom parkeringsplats, förbi dom fina lägenheterna och förbi minihotellet. Mötte städgubbens trumpna min och jag höll tillbaka mitt 'hej'. Båtarna gungade och det ven lite från segelbåtarna. På marken såg jag rester från gårdagens fest i form av torkad öl och annat torkat, mindre mysigt. 

Utanför Grebys låg en stor segelbåt längsmed bryggan! Alla bojar var lediga, ja då är det väl okej gissar jag. Det ekade tomt på bryggan både på människor och båtar. Välkommen lågsäsong!

Jag fortsätter ut mot udden och ser ett par som precis badat näck vid seglarskolans brygga, det om nåt säger hur tomt det är här just nu. Jag gick upp på berget och ser att något hänger i flagstången och det är ingen flagga... Jag går närmare och inser att många killar gick redo igår ;)

Jag ler lite och fortsätter sen min promenad tillbaka. Jag myser när jag hör måsarna skrika och går och tänker på hur bra jag har det just nu, fan vad jag trivs här. 

"Frukost varje morgon 8-11. Välkommen" står det på en skylt utanför Grebys, jag tänker en kort sekund men saktar inte ens in. För mig finns det bara ett alternativ och jag tänker inte ens när jag går, jag styr automatiskt mot Sjögrens i backen. 

Jag går in och återigen sprider sig ett leende på mina läppar. Vid runda bordet sitter stammisarna och dom har dambesök :) Det är vanliga tjejen som jobbar och jag frågar om dom har en macka med mörkt bröd. inga problem. Dom fixar iordning en macka efter hur jag vill ha den och så får jag en stor latte till. Jag sätter mig i en hörna och lyssnar, iakttar och njuter av min frukost. Folk kommer och går, själv sitter jag strax över en timma innan jag avlägsnar mig.  

Jag går längs bilvägen, viker in mot Ica och går upp mot huset. Jag ler när jag ser min röda fina bil sticka fram, till och med den trivs här. Men har man sällskap av en matchande röd mustang shelby så..

Knappt en timma kvar, kl. 12 ska jag träffa Emma. Berättar mer om det senare.

Söndag 11 augusti

Och så var jag påväg igen. Äntligen. Trots att det bara var 3 veckor sen sist så kändes det som en evighet. Vecka 28 var fantastisk och vi hade sol hela veckan lång, vilket har varit sällsynt när vi varit nere tidigare.

Fast den här gången är allt annorlunda. Jag åker ner själv och jag har ett mål av restan. Jag vill hitta jobb. Att ha det i tankarna när jag går och lägger mig sent en lördagkväll, ja då är det svårt att somna. Tror inte jag sov något alls, slumrade kanske till men kändes som jag låg vaken hela natten. Klockan ringde kl.4 och en timma senare satt jag redo i bilen.

Resan ner gick smärtfritt och det tog mig fem timmar totalt. Jag gjorde som vi alltid gör, körde igenom hela byn för att vända och åka tillbaka. Jag åkte förbi lägenheten och såg att det var fullt med bilar så jag fortsatte mot Edsviksbadets Camping. Där satt jag på bryggan ett tag och mös lite. Pratade med mamsen och smsa till lite folk att jag var framme. Sen for jag tillbaka till byn och ställde bilen på 4-timmars parkeringen för att sen gå till Sjögrens för att äta frukost/lunch.

När jag satt och där och åt min macka så mös jag. Jag är en sån person som tycker det är pinsamt att sitta själv och äta eller fika i vanliga fall, men inte nu. Det kändes bara helt okej. Dock var jag trött som tusan.

Helt plötsligt fylldes rummet med folk, som jag gissar hade varit på krogbus kvällen innan. Det delades ut öl till deras frukost och jag tänkte bara herregud, klockan är ju bara 11! Men ja, jag var galet trött. När jag ätit klart tog jag mig tillbaka till bilen och halvsov fram till kl.14 och där efter kunde jag flytta in i lägenheten.

Söndagskvällen blev lugn och jag halvsov igenom den tills jag slocknade tidigt i säng. 

/Grebbestadstjejen

Where it all begun...

Allt startade 1973, ja faktiskt, jag var inte född men mina föräldrar hade hittat ett ställe som dom direkt tog till sitt hjärta. Detta lilla ställe var Grebbestad och Edsviksbadets Camping. När jag var fem år tog dom med sig mig och mina bröder dit och ja, efter det har det bara rullat på.

Det började med tält, sen blev det husvagn och oj vilka somrar jag hade på campingen. Jag har överlevt haslfluss, bråkiga bröder och massa fina killar. Minns speciellt norrmannen Mario, jag kommer ihåg att jag var SÅ kär, men förstog inte allt han sa. Sen Erik, han var äldre än mig och han tog med mig upp på klipporna vid Edsviksbadet och vi satt där och njöt av solnedgången. Men tillbaka till storyn.

När man blivit för gammal för att åka med föräldrarna så har det blivit med pojkvän och då har det varit att hyra stuga. Så även när jag åkt med brorsan å hans kids. Nu är jag så gammal att jag åkt hit med mamma oxå. Självklart blir det stuga eller lägenhet.

Senaste tre gångerna (den här medräknat) så har jag bott i en underbar lägenhet i närheten av allt. Jag stormtrivs här och hoppas på att få stanna över vintern.

Så för att komma till den delen. Min dröm är att flytta till Grebbestad på heltid. Det innebär att jag måste hitta jobb och boende här. Sen måste jag hyra ut min lägenhet i Stockholm. Har tänkt att hyra ut den i andrahand ett år till att börja med, så jag får känna på hur livet i byn är. Men att hitta jobb här är inte det lättaste. Så den här veckan kämpar jag för att hitta ett. På ett sätt eller annat så SKA jag hitta ett jobb så jag kan flytta hit.

Så den här bloggen kommer att handla om min dröm som förhoppningsvis kommer bli verklighet. Jag kommer skriva lite om Grebbestad och vad jag upplever i byn. Det blir mer eller mindre beroende på vad som händer och hur ofta jag är här, men häng gärna med på min resa.

 /Grebbestadstjejen