lördag 29 november 2014

På promenad i Grebbestad

Hallå där ute!

Det bästa som händer just nu är att Grebbestad förvandlas från en grå liten fiskeby till en by full av ljus. Det står adventsljusstakar i varje fönster, tomtar tittar ut och i buskar, på hus och i flaggstänger finns fina ljusslingor. Det lyser i varje hörn och jag myser när jag går längsmed gatorna. Jag som inte har varit den mest positiva till julen senaste åren börjar fundera på vad jag ska ha för julpynt hemma hos mig. En bra känsla.
När jag tar mina småpromenader genom byn så kommer glädjen fortfarande smygandes och får mig att le. Det känns fortfarande overkligt att jag är här. Igår gick jag förbi tanten med den söta lilla hunden som bara skäller på mig, hon log och hälsade. Jag tror faktiskt att hon börjar känna igen mig nu. Men jag blev lite ledsen när jag såg att hennes hus är till salu.

Det börjar bli kallare även här och frosten har visat sig någon gång. Det blir otroligt vackert och efter en promenad är det perfekt att gå in hos Sjögrens för att mysa lite med en kopp choklad eller kaffe. Och ibland kan man unna sig något gott till.

 Bryggeridammen går jag förbi ofta och jag har många gånger funderat på att fota den. På kvällen lyser lamporna och den får ett mystiskt ljus över sig. Spännande. Läskigt. Vackert. Ja, man kan säga mycket om den. Jag längtar tills det frusit is och vi kan åka skridskor på den. Längtar!

 Även om det blir kallare så tittar solen fram ibland och hamnen är fantastisk vacker. Vattnet är alldeles stilla och vågorna som en ensam båt gör vaggar sakta in mot bergskanten. Det är godis åt själen.

Jag har många ggr fått frågan om jag verkligen kommer trivas här på vintern och det är en omöjlig fråga att svara på innan man upplevt det. Jag har kommit en bit på vägen och än så länge känns allt väldigt bra. Det jag upplevt hittills har varit fantastiskt och fler sommargäster borde ta en tripp till detta underbara ställe även vid kallare årstider för att få uppleva det jag upplever nu.


 Att bara stå uppe på Stöberget och titta ut över Grebbestad, att säga till mig själv att det är här jag bor just nu och jag ska bo här ett tag till framöver är en känsla utöver det vanliga. En sån liten sak som en utsikt...eller ja, det är ju så mycket mer. Allt är inte klart än men jag hoppas och önskar att det är här jag ska spendera min framtid.

En ny dag börjar vakna till liv och idag ska jag jobba för första gången här! Det ska bli kul, jag har längtat efter det faktiskt. Att plugga var kul när man var liten men det är inte min grej så här på äldre dar :) Visst är det kul att få lära sig nytt och utveckla sig, absolut. Men jag är glad att det inte är längre än det är, det hade jag aldrig fixat.

Ta hand om er där ute och ha en fantastisk lördag!

lördag 22 november 2014

Fotolek uppe på Stöberget

Jag har alltid tyckt om att fota men jag har aldrig gått någon kurs utan jag fotar för att det är en hobby, något jag tycker är kul och rogivande. Sen ibland får jag till några bra foton men i mina ögon är alla lika bra - det är ju ändå jag som tagit dom ;)

Idag kliade det lite i fotonerven och jag klädde på mig och gick upp på berget och fotade lite. Himlen var tacksam och mitt i allt så tittade solen fram. Underbart. Det är samma motiv men tagna på olika sätt, jag försökte leka mig fram till något.. Vad vet jag inte, men här är bilderna :)

Min kamera :)

En av masterna


Här kan man sitta å njuta av utsikten.

Ganska tomt just nu...

Men några båtar rör sig fortfarande.



Någon fryser om vänster hand.



Himlen ser magisk ut :)







tisdag 18 november 2014

En mörk kvällspromenad

Det är sällan jag går ut och går på kvällarna och efter söndagens attack på en tjej i Tanumshede så känns det än mindre lockande. Men ikväll begav jag mig ut och tog turen ner mot bryggan. Döm om min förvåning när jag fick se att bryggan har pyntats med julgranar och massa ljus!


När jag gick där längsmed bryggan hör jag ett välkänt ljud utifrån havet och tittar ut, ja där kommer en av fiskebåtarna. Den lägger till vid kajen och när jag går förbi dörrarna till huset vid kajen så är gubbarna i full gång att ta hand om dagens fångst. Mys på hög nivå!


Det var duggregn och alldeles mörkt ute men promenaden längsmed Grebbestads brygga var otroligt givande. Jag fortsatte förbi Ica och Konsum för att runda Grebbestads Folkhögskola och vandra hemåt igen. Myspys!

söndag 16 november 2014

Så går helgen mot sitt slut...

Om man räknar fredagen som helg så har jag besökt det nya fina shoppingcentret två ggr redan. En gång i fredags och en gång idag. Innan jag flyttade hit så har jag tagit saker för givet, som en bra mataffär eller helt enkelt ett H&M. Det har tagit ett tag men jag har insett att jag varit bortskämd med att ha detta bara runt knuten. För jag är otroligt glad över att Tanum Shoppingcenter har öppnat.

Att det är helt nytt gör ju självklart sitt till men charmen, känslan och ja, bara att kunna gå omkring där och mysa är oslagbart. Jag HAR saknat detta, så är det bara.

Det är en bra blandning av butiker och restauranger. Det finns det man vill ha liksom. Jag hade tänkt fota lite idag men det blev lite ont om tid så bilder får komma senare. Förvisso är det många som fotat, som tex Robert som jag länkar till här bredvid.

Jag tror detta kan bli väldigt positivt för Tanum och jag ser fram emot att få följa utvecklingen!
Foto: Robert Dahlberg



fredag 14 november 2014

Tanum Shoppingcenter

Nu är det inte långt kvar. Imorgon kl.11 öppnar Tanum Shoppingcenter och det med pompa och ståt! Jag har fått chansen att tjuvkika lite och det jag sett hittills är fantastiskt. Jag har en känsla att det här kommer bli min nya sysselsättning oavsett om jag jobbar eller inte. Jag hade ett centrum hemma som var som mitt andra hem, gick jag fram till Waynes så visste dom vad jag ville ha. Och nu när jag inte är där så hälsar dom till mig via en kompis som fikar där. Service, känsla och kundfokuserat! Och absolut det lilla extra ;)

Men är du nyfiken på vad som kommer finnas i centret så kolla in hemsidan för Tanums Shopping, där avslöjas allt.

Vi kanske ses på lördag? Eller är du där någon annan dag så hittar du mig garanterat i "min" butik eller sittandes hos Coffeehouse by George, smuttandes på en fantastiskt god vaniljlatte.

Ha en underbar fredag!

onsdag 12 november 2014

Känslosamt

Äntligen är solen tillbaka och strålarna når sidan av mitt ansikte när jag sitter i soffan. Ur högtalarna ljuder en playlist som en av mina närmsta vänner gjorde till mig i oktober 2010. Lugna, lite deppiga låtar, just vad jag kanske inte behöver idag. Bredvid mig står en kopp kaffe och skummet liksom smäller fast väldigt tyst. Det är onsdag idag och gårdagen var nog en av de tuffaste dagarna sen jag kom hit.

Jag vet inte riktigt vad det var som triggade allt igår men reagerade direkt på morgonen på engelskalektionen, dom delade ut en stencil som skulle fyllas i. Jag fick aldrig någon. Nähä, jaha? Fick höra att så skulle det vara. Hade jag varit på topp hade jag skitit i det och gjort det bästa av situationen men igår dog jag inombords och ville försvinna från jordens yta.

Saved by the bell! En vän ringde och jag kände hur halsen tjocknade. Vi pratade en stund innan jag gick upp och fortsatte med eget arbete. Hela dagen fortsatte på detta vis. Sista lektionen var bild, jag har aldrig varit någon tecknare på något sätt och här sätts jag på prov. Mina teckningar blir skitfula. Speciellt när jag tittar runt omkring mig och alla målar så himla fint. Återigen saved by the bell. Andra nära vännen ringde och tårarna rann. Jag orkade inte hålla dom inne längre.

Kvällen på skolan avslutades med gemensam fika för alla som ville, jag var trött och hungrig men stannade kvar tills det avslutades. Åkte hem och la mig i soffan. Det plingade till i mobilen och jag hade fått ett meddelande på facebook. Jag log när jag såg vem det var ifrån, alltid kul att hitta nya vänner...tills jag läste vad som stod där. Jag blev sjukt ledsen och en dag som varit ett h-vete nådde just då rock bottom.

Det jag saknade mest av allt just då var mina bästa vänner. Någon som kramade om mig och sa att personen i fråga är dum i huvet och inte förtjänar min vänskap. Någon som känner mig som bara fanns där. Någon som lyssnade eller bara satt tyst med mig. Fan vad jag saknade er igår tjejer!

Jag har aldrig sagt att jag vet att jag trivs här på vintern eller att allt kommer bli en dans på rosor. Jag vet att det kommer vara tuffa perioder, speciellt då när jag behöver och saknar mina närmsta. Och innan jag hittar vänner här. Men tiden där emellan ger än så länge otroligt mycket men jag kommer ha mina downs, det kommer jag...

Idag sitter jag hemma och jobbar med ett projekt.
Det får bli så helt enkelt.
Pallar inte mer idag..

lördag 8 november 2014

Genom tjocka moln...

..tränger sig solen fram och når mig med några strålar. Jag försökte hinna fånga ett foto men den försvann lika snabbt som den tittade fram. Morgonen var otroligt vacker och det är friskt men kyligt ute. Hjärnan säger åt mig att klä på mig och ta en promenad medan resten av kroppen är slö och inte riktigt orkar. Men tror det blir en promenad genom byn när detta är bloggat och klart.

Flera år efter jag tog mitt körkort så kunde jag fyllas av ett glädjerus när jag satt i bilen, jag tjöt av glädje och sa högt till mig själv att jag faktiskt fick köra bil. Lite av den känslan kan jag få nu, fast jag tänker att jag BOR faktiskt i Grebbestad. Jag vet att det inte är helt på riktigt än, har fortfarande lägenhet och jobb i Stockholm, men jag känner att jag är på god väg.

Vad är då ett måste för att flytta hit på riktigt? Jo ett jobb helt klart och jag kan meddela att *tadaaa* jag har numer ett extrajobb som kan bli heltid vid skolans slut. Det är bara att hålla tummar å tår. Lägenhet är den svåra delen. De lägenheter som finns till uthyrning har en hyresperiod från Sept-Maj och sen stiger hyran och lägenheten blir vecko-/sommarboende. Det är ett bra hyressätt helt klart, då Grebbestads befolkning går från ca 1400 fastboende personer på vintern till det tiodubbla under sommaren. Men för oss som vill bo året runt är det inte lika lätt då det även är lång kö till hyreslägenheter. Men tji den som ger sig :)

Förra helgen blev det lite mys i byn tillsammans med en vän. Vi besökte flera av restaurangerna och för första gången besökte jag Donalda. Tidigare har skolan varit ute och åkt med båten, men jag hade ingen aning om hur fint det var under däck. Det var en fröjd att få avnjuta en öl och prata med Torsten, ägare av Donalda, som är uppvuxen i Grebbestad. Tänk vad han har upplevt. Tyvärr var Lisbeth, kock och Torstens fru, inte på plats vid tillfället så middag fick bli på annat håll. Men jag kommer att gå tillbaka helt klart.


Gäller att inte ha kortkort ;)
Självklart passade vi även på att avnjuta en frukost hos Sjögrens i backen. Det är ju för mig ett måste när man är här på besök. Så jag tog med mig min vän och jag kan säga att hon blev inte besviken ;) Och självklart avslutades det hela med en nygräddad våffla!







Nu ska jag ta på mig varma kläder och ta en promenad och ladda för kvällens party. Grebbestads folkhögskola har hyrt Grebys för en lite försenad Halloweenfest och självklart kommer jag att vara där.

Önskar alla en underbar lördag!

tisdag 4 november 2014

Strömstad Spa

Jag trodde på allvar att jag skulle hinna blogga under höstlovet men tji fick jag. Lovet var kul men intensivt och innan jag visste ordet av så var jag påväg tillbaka. Men här kommer lite bilder och egna tankar om Strömstad Spa.

Intrycket när vi klev in genom glasdörrarna var mäktigt på något sätt. Det kändes otroligt lyxigt och jag kände mig som någon kändis eller liknande. Vi slog oss ner en liten stund i några sköna stolar och sen gick vi en trappa upp och möttes av en mysig liten reception/butik. Även här fick jag ett lyxigt intryck. Här såldes bl.a. smycken och hudvårdsprodukter.

Just för dagen hade de gäster på besök och champagneglasen stog uppradade på ett bord med diverse tilltugg.

I butiken fanns även fiskspa. Dessa var otroligt poppis när jag var i Thailand vid ett tillfälle. Vi fick veta att detta var jättespännande när det kom men det har lugnat sig på sista tiden. Fiskarna som äter överflödigt på dina fötter har även en läkande effekt vilket gör att det är bra för huden. Vi fick veta att dessa fiskar inte lever så länge, jag kunde inte låta bli att fundera över om det berodde på att de äter av våra fötter eller om de faktiskt lever ett väldigt kort tag.

Fruktfatet var även de väldigt fint och även om jag aldrig skulle hinna äta upp frukten så skulle det vara lite tufft att ha ett sådant hemma :)

Vi fick en liten rundtur bland behandlingsrummen, otroligt mysigt och lyxig stämning. Vi kikade in i ett rum där du kan vara själv med din andra hälft, en kompis eller kanske flera. Det finns jacuzzi, myshörna och massagebänk med lättare instruktion. Frukt och vatten ingår också. Allt för en toppendag tillsammans.



Vill ett par eller bästa kompisarna ha massage samtidigt så finns det ett rum där det finns två massagebänkar, allt för att kunna få denna upplevelse tillsammans.

Som vägg till ett relaxrum finns ett akvarium med bl.a. Nemo och Doris från den tecknade filmen "Hitta Nemo".

Det jag tyckte bäst om var baddelen. Du får handduk, badrock och tofflor i receptionen. I duscharna finns fin tvål och både schampo och balsam - ett jättestort plus! Självklart finns en bastu i koppling till både damernas och herrarnas omklädningsrum.

Väl i poolområdet finns en lite större pool med en slinga som går runt, dvs ibland bubblar det på vissa ställen, ibland rinner det vatten i "kobran" och ibland är det alldeles lugnt. Väldigt trevligt. Och självklart är det utsikt över hamnen. En våning upp finns en av tre jacuzzis och den är utomhus, ett otroligt uppfriskande moment. Det var nog min absoluta favorit. Fast det tokregnade och blåste galet mycket så var det en fröjd att sitta i det varma vattnet och bara njuta.

Vill man hellre ha det lite lugnare så finns en varm pool med liggläge. Otroligt avkopplande och det går inte att göra annat än att koppla av. Självklart utsikt ut mot hamnen.


Det finns även ångbastu, finsk bastu och ytterligare en där värmen finns i sätet. Du har fotbad, snötunna och regndusch. Utöver detta finns fotbad och det du ser här under. I badet längst bort är vattnet 8 grader kallt och det närmast 38 grader. Du ska gå genom dessa med små steg, gärna med höga knän, allt för att få igång blodcirkulationen. Udda känsla men jag gick där två ggr, först det kalla sen det varma.

När dagen var slut och jag gick ut ur glasdörrarna så kände jag separationsångest! Jag ville inte gå därifrån, hade jag fått så hade jag stannat hela kvällen med. Jag har hört att deras restaurang har otroligt god mat och bakom hotellet finns det en natur som inte går av hackor.

Strömstad Spa gjorde ett intryck som stannat kvar i mig och nu längtar jag tills jag får återvända till detta fantastiska ställe.