I Grönemad finns det ett par som tillsammans har företaget Skärgårdsidyllen, de kan hjälpa till med boende, båtturer men framför allt hyr de ut kajak och anordnar turer ut i den vackra skärgården. Som tur var hade vi detta inplanerat i vårt schema.
Vi möttes vid deras båthus för att bära iväg med kajakerna till stranden. Vi fick även en flytväst och prova på en kjol (vilket du har för att slippa bli helt dyngsur när du paddlar). Marcus gick igenom grunderna med oss och sen fick vi sätta oss i varsin kajak och testa lite innan vi begav oss iväg.
Det var en otroligt vacker dag och havet visade sig från sin bästa sida, alldeles lugnt och stilla. Solen sken och det var otroligt varmt ute. Om du vågade titta över kanten av kajaken så kunde du se massor av små manetbebisar och en och annan brännmanet. Vattnet var alldeles klart.Marcus tog oss till en strand som låg mitt i allt, kändes nästan magiskt. Där satt vi på en klippa och åt vår lunch, njöt av sällskap och av vädret. Några vågade sig på att bada medan andra bara njöt av solen och den fina omgivningen.
Jag har tidigare bara paddlat kanot och tänkte att det skulle vara samma sak men icke då. Det gäller att ha mer balans i kajaken, eller snarare att hitta din balans. Vi fick tipset om att sitta bredbent men jag hittade min balans bäst om jag hade benen rakt utsträckta. När man väl hittade balansen och fick allt att stämma kunde man glida fram i vattnet rätt fort. När du sen slutade blev allt stilla och du fortsatte glida länge. Helt fantastiskt!
Nedan två bilder är från våran tur men jag har lånat dom från Skärgårdsidyllen. Dagen var helt fantastisk och Marcus var en kul och trevlig guide. Kan helt klart rekommendera att testa detta när du besöker Grebbestad en fin dag. Ett tips är att ta solskydd på dig innan du ger dig ut. Min enda räddning var att vi är i September månad, annars hade jag blivit alldeles uppbränd.
En underbar dag i havets tecken. Besök gärna Skärgårdsidyllens hemsida och se vad de har att erbjuda, jag kan nästan lova att du inte blir besviken!





Inga kommentarer:
Skicka en kommentar