lördag 6 december 2014

Julmarknad i Grebbestad

Idag har det varit fantastiskt väder och det tackar vi för då det varit julmarknad i byn. Mycket folk var ute och det var skratt och glada miner överallt. En fantastisk dag som självklart måste minnas genom foton :)

Jag tog ca 200 bilder och här kommer första rundan, resten imorgon.
Titta och njut!






Böstebar var fyllt med småbord med mysiga saker att köpa.





Äppelmust från Nöddö, supergod!

Parkeringen hade förvandlats till julmarknad under två tält :)



Tomten var på besök



Lycka för dom små

Sprang på 2014 års prins av Grebbestad


tisdag 2 december 2014

En helg i shoppingens tecken

I lördags morse ringde klockan tidigt och man kan tänka att det kan vara lite svårt att komma upp när det är helg men inte för mig. Jag studsade upp ur sängen, egentligen alldeles för tidigt. Jag åt frukost, fixade lite och när jag äntligen fick sätta mig i bilen så var jag så nervös.

Jag anlände lite tidigare än beräknat vid Tanums Shoppingcenter. Luften var frisk och det blev stora moln när jag stog där utanför dörren och andades. Efter en liten stund kom chefen och släppte in mig. Vi var några nya som hade ett snabbt möte och sen fick vi börja. Min uppgift under dagen var att hålla mig vid kassan.

Det var längesen jag fick känna mig behövd och som jag faktiskt gjorde någon nytta så jag jobbade på med ett leende hela dagen. Jag hoppas att kunderna tycker att jag var trevlig att handla hos. Jag var förvisso väldigt koncentrerad på kassan för att inte göra fel men jag gillade att få träffa folk!

Lördagen susade förbi i full kraft och söndagen blev lugnare men lika kul. De flesta kunder var glada och många pratade lite extra med en. Blev glad när jag fick hjälpa en kund med att köpa mössa, hon var påväg att välja en som hon såg tantig ut i men så visade jag henne en av mina favoriter och hon var skitsnygg i den. Det slutade med att hon köpte min favorit. Happy :) Fick även hjälpa en utländsk kund som pratade engelska, jättekul! Var längesen jag fick öva på den. Jo jag går engelska i skolan men där är det annorlunda.

Jag börjar tröttna rejält på mitt boende här. Det är en supermysig lägenhet, jag har inget att klaga på där. Men ljudet från hyresvärden är hemskt. Igår fick jag tips om en nybyggd stuga, lika stort som jag har det idag. Enda kruxet är att det ligger en bit härifrån, dvs jag måste köra varje dag. Jag tycker det är otroligt skönt att låta bilen stå men i stugan får jag bo tills jag blir gammal om jag vill och det är åretrunt. Jag ska be att få komma och titta på stugan och se hur det är. Hyresvärden är en person jag träffat väldigt lite men jag har bara hört gott om honom och mitt intryck är bara positivt. Så kanske blir det till att flytta snart, då är det klart :)

Idag ska min kamera få följa med till skolan. Bildläraren ville att jag skulle ta med den, så då får den hänga med. Ska bli kul å se vad jag får hitta på idag!

Ha en fantastiskt fin tisdag!

lördag 29 november 2014

På promenad i Grebbestad

Hallå där ute!

Det bästa som händer just nu är att Grebbestad förvandlas från en grå liten fiskeby till en by full av ljus. Det står adventsljusstakar i varje fönster, tomtar tittar ut och i buskar, på hus och i flaggstänger finns fina ljusslingor. Det lyser i varje hörn och jag myser när jag går längsmed gatorna. Jag som inte har varit den mest positiva till julen senaste åren börjar fundera på vad jag ska ha för julpynt hemma hos mig. En bra känsla.
När jag tar mina småpromenader genom byn så kommer glädjen fortfarande smygandes och får mig att le. Det känns fortfarande overkligt att jag är här. Igår gick jag förbi tanten med den söta lilla hunden som bara skäller på mig, hon log och hälsade. Jag tror faktiskt att hon börjar känna igen mig nu. Men jag blev lite ledsen när jag såg att hennes hus är till salu.

Det börjar bli kallare även här och frosten har visat sig någon gång. Det blir otroligt vackert och efter en promenad är det perfekt att gå in hos Sjögrens för att mysa lite med en kopp choklad eller kaffe. Och ibland kan man unna sig något gott till.

 Bryggeridammen går jag förbi ofta och jag har många gånger funderat på att fota den. På kvällen lyser lamporna och den får ett mystiskt ljus över sig. Spännande. Läskigt. Vackert. Ja, man kan säga mycket om den. Jag längtar tills det frusit is och vi kan åka skridskor på den. Längtar!

 Även om det blir kallare så tittar solen fram ibland och hamnen är fantastisk vacker. Vattnet är alldeles stilla och vågorna som en ensam båt gör vaggar sakta in mot bergskanten. Det är godis åt själen.

Jag har många ggr fått frågan om jag verkligen kommer trivas här på vintern och det är en omöjlig fråga att svara på innan man upplevt det. Jag har kommit en bit på vägen och än så länge känns allt väldigt bra. Det jag upplevt hittills har varit fantastiskt och fler sommargäster borde ta en tripp till detta underbara ställe även vid kallare årstider för att få uppleva det jag upplever nu.


 Att bara stå uppe på Stöberget och titta ut över Grebbestad, att säga till mig själv att det är här jag bor just nu och jag ska bo här ett tag till framöver är en känsla utöver det vanliga. En sån liten sak som en utsikt...eller ja, det är ju så mycket mer. Allt är inte klart än men jag hoppas och önskar att det är här jag ska spendera min framtid.

En ny dag börjar vakna till liv och idag ska jag jobba för första gången här! Det ska bli kul, jag har längtat efter det faktiskt. Att plugga var kul när man var liten men det är inte min grej så här på äldre dar :) Visst är det kul att få lära sig nytt och utveckla sig, absolut. Men jag är glad att det inte är längre än det är, det hade jag aldrig fixat.

Ta hand om er där ute och ha en fantastisk lördag!

lördag 22 november 2014

Fotolek uppe på Stöberget

Jag har alltid tyckt om att fota men jag har aldrig gått någon kurs utan jag fotar för att det är en hobby, något jag tycker är kul och rogivande. Sen ibland får jag till några bra foton men i mina ögon är alla lika bra - det är ju ändå jag som tagit dom ;)

Idag kliade det lite i fotonerven och jag klädde på mig och gick upp på berget och fotade lite. Himlen var tacksam och mitt i allt så tittade solen fram. Underbart. Det är samma motiv men tagna på olika sätt, jag försökte leka mig fram till något.. Vad vet jag inte, men här är bilderna :)

Min kamera :)

En av masterna


Här kan man sitta å njuta av utsikten.

Ganska tomt just nu...

Men några båtar rör sig fortfarande.



Någon fryser om vänster hand.



Himlen ser magisk ut :)







tisdag 18 november 2014

En mörk kvällspromenad

Det är sällan jag går ut och går på kvällarna och efter söndagens attack på en tjej i Tanumshede så känns det än mindre lockande. Men ikväll begav jag mig ut och tog turen ner mot bryggan. Döm om min förvåning när jag fick se att bryggan har pyntats med julgranar och massa ljus!


När jag gick där längsmed bryggan hör jag ett välkänt ljud utifrån havet och tittar ut, ja där kommer en av fiskebåtarna. Den lägger till vid kajen och när jag går förbi dörrarna till huset vid kajen så är gubbarna i full gång att ta hand om dagens fångst. Mys på hög nivå!


Det var duggregn och alldeles mörkt ute men promenaden längsmed Grebbestads brygga var otroligt givande. Jag fortsatte förbi Ica och Konsum för att runda Grebbestads Folkhögskola och vandra hemåt igen. Myspys!

söndag 16 november 2014

Så går helgen mot sitt slut...

Om man räknar fredagen som helg så har jag besökt det nya fina shoppingcentret två ggr redan. En gång i fredags och en gång idag. Innan jag flyttade hit så har jag tagit saker för givet, som en bra mataffär eller helt enkelt ett H&M. Det har tagit ett tag men jag har insett att jag varit bortskämd med att ha detta bara runt knuten. För jag är otroligt glad över att Tanum Shoppingcenter har öppnat.

Att det är helt nytt gör ju självklart sitt till men charmen, känslan och ja, bara att kunna gå omkring där och mysa är oslagbart. Jag HAR saknat detta, så är det bara.

Det är en bra blandning av butiker och restauranger. Det finns det man vill ha liksom. Jag hade tänkt fota lite idag men det blev lite ont om tid så bilder får komma senare. Förvisso är det många som fotat, som tex Robert som jag länkar till här bredvid.

Jag tror detta kan bli väldigt positivt för Tanum och jag ser fram emot att få följa utvecklingen!
Foto: Robert Dahlberg



fredag 14 november 2014

Tanum Shoppingcenter

Nu är det inte långt kvar. Imorgon kl.11 öppnar Tanum Shoppingcenter och det med pompa och ståt! Jag har fått chansen att tjuvkika lite och det jag sett hittills är fantastiskt. Jag har en känsla att det här kommer bli min nya sysselsättning oavsett om jag jobbar eller inte. Jag hade ett centrum hemma som var som mitt andra hem, gick jag fram till Waynes så visste dom vad jag ville ha. Och nu när jag inte är där så hälsar dom till mig via en kompis som fikar där. Service, känsla och kundfokuserat! Och absolut det lilla extra ;)

Men är du nyfiken på vad som kommer finnas i centret så kolla in hemsidan för Tanums Shopping, där avslöjas allt.

Vi kanske ses på lördag? Eller är du där någon annan dag så hittar du mig garanterat i "min" butik eller sittandes hos Coffeehouse by George, smuttandes på en fantastiskt god vaniljlatte.

Ha en underbar fredag!

onsdag 12 november 2014

Känslosamt

Äntligen är solen tillbaka och strålarna når sidan av mitt ansikte när jag sitter i soffan. Ur högtalarna ljuder en playlist som en av mina närmsta vänner gjorde till mig i oktober 2010. Lugna, lite deppiga låtar, just vad jag kanske inte behöver idag. Bredvid mig står en kopp kaffe och skummet liksom smäller fast väldigt tyst. Det är onsdag idag och gårdagen var nog en av de tuffaste dagarna sen jag kom hit.

Jag vet inte riktigt vad det var som triggade allt igår men reagerade direkt på morgonen på engelskalektionen, dom delade ut en stencil som skulle fyllas i. Jag fick aldrig någon. Nähä, jaha? Fick höra att så skulle det vara. Hade jag varit på topp hade jag skitit i det och gjort det bästa av situationen men igår dog jag inombords och ville försvinna från jordens yta.

Saved by the bell! En vän ringde och jag kände hur halsen tjocknade. Vi pratade en stund innan jag gick upp och fortsatte med eget arbete. Hela dagen fortsatte på detta vis. Sista lektionen var bild, jag har aldrig varit någon tecknare på något sätt och här sätts jag på prov. Mina teckningar blir skitfula. Speciellt när jag tittar runt omkring mig och alla målar så himla fint. Återigen saved by the bell. Andra nära vännen ringde och tårarna rann. Jag orkade inte hålla dom inne längre.

Kvällen på skolan avslutades med gemensam fika för alla som ville, jag var trött och hungrig men stannade kvar tills det avslutades. Åkte hem och la mig i soffan. Det plingade till i mobilen och jag hade fått ett meddelande på facebook. Jag log när jag såg vem det var ifrån, alltid kul att hitta nya vänner...tills jag läste vad som stod där. Jag blev sjukt ledsen och en dag som varit ett h-vete nådde just då rock bottom.

Det jag saknade mest av allt just då var mina bästa vänner. Någon som kramade om mig och sa att personen i fråga är dum i huvet och inte förtjänar min vänskap. Någon som känner mig som bara fanns där. Någon som lyssnade eller bara satt tyst med mig. Fan vad jag saknade er igår tjejer!

Jag har aldrig sagt att jag vet att jag trivs här på vintern eller att allt kommer bli en dans på rosor. Jag vet att det kommer vara tuffa perioder, speciellt då när jag behöver och saknar mina närmsta. Och innan jag hittar vänner här. Men tiden där emellan ger än så länge otroligt mycket men jag kommer ha mina downs, det kommer jag...

Idag sitter jag hemma och jobbar med ett projekt.
Det får bli så helt enkelt.
Pallar inte mer idag..

lördag 8 november 2014

Genom tjocka moln...

..tränger sig solen fram och når mig med några strålar. Jag försökte hinna fånga ett foto men den försvann lika snabbt som den tittade fram. Morgonen var otroligt vacker och det är friskt men kyligt ute. Hjärnan säger åt mig att klä på mig och ta en promenad medan resten av kroppen är slö och inte riktigt orkar. Men tror det blir en promenad genom byn när detta är bloggat och klart.

Flera år efter jag tog mitt körkort så kunde jag fyllas av ett glädjerus när jag satt i bilen, jag tjöt av glädje och sa högt till mig själv att jag faktiskt fick köra bil. Lite av den känslan kan jag få nu, fast jag tänker att jag BOR faktiskt i Grebbestad. Jag vet att det inte är helt på riktigt än, har fortfarande lägenhet och jobb i Stockholm, men jag känner att jag är på god väg.

Vad är då ett måste för att flytta hit på riktigt? Jo ett jobb helt klart och jag kan meddela att *tadaaa* jag har numer ett extrajobb som kan bli heltid vid skolans slut. Det är bara att hålla tummar å tår. Lägenhet är den svåra delen. De lägenheter som finns till uthyrning har en hyresperiod från Sept-Maj och sen stiger hyran och lägenheten blir vecko-/sommarboende. Det är ett bra hyressätt helt klart, då Grebbestads befolkning går från ca 1400 fastboende personer på vintern till det tiodubbla under sommaren. Men för oss som vill bo året runt är det inte lika lätt då det även är lång kö till hyreslägenheter. Men tji den som ger sig :)

Förra helgen blev det lite mys i byn tillsammans med en vän. Vi besökte flera av restaurangerna och för första gången besökte jag Donalda. Tidigare har skolan varit ute och åkt med båten, men jag hade ingen aning om hur fint det var under däck. Det var en fröjd att få avnjuta en öl och prata med Torsten, ägare av Donalda, som är uppvuxen i Grebbestad. Tänk vad han har upplevt. Tyvärr var Lisbeth, kock och Torstens fru, inte på plats vid tillfället så middag fick bli på annat håll. Men jag kommer att gå tillbaka helt klart.


Gäller att inte ha kortkort ;)
Självklart passade vi även på att avnjuta en frukost hos Sjögrens i backen. Det är ju för mig ett måste när man är här på besök. Så jag tog med mig min vän och jag kan säga att hon blev inte besviken ;) Och självklart avslutades det hela med en nygräddad våffla!







Nu ska jag ta på mig varma kläder och ta en promenad och ladda för kvällens party. Grebbestads folkhögskola har hyrt Grebys för en lite försenad Halloweenfest och självklart kommer jag att vara där.

Önskar alla en underbar lördag!