Det är det här jag har gått och längtat efter, att få göra något nytt och i samband med det flytta någonstans. Allt har gått jättesnabbt.
Tisdag - skickade in ansökan till folkhögskolan
Onsdag - kontakta bostadsrättsföreningen
Torsdag - får samtal att jag kommit in
Fredag - tjänstledigt klart, lägenheten uthyrd
Lördag - börjar packa
Söndag - lägenhet check!
Det som är kvar är eftersändning av post och CSN. Tänkte fixa det under veckan. Sen måste jag laga min toalett. Den är fortfarande trasig och eftersom den är gammal så hoppas jag verkligen att jag kan hitta reservdelar... Men i övrigt känns det jätteskönt att lägenheten i Grebbestad är klar. Det är en etta i källarplan på en suterängvilla. Egen ingång, helt utrustad med kök, toa, dusch, tv och internet.
De flesta tycker att jag är modig, ger mig mer energi i rätt riktning, sen finns det dom som inte riktigt tycker att jag har tänkt igenom det hela. Vad är det att tänka igenom? Jag är 35 år, jag bor själv, jag har ett jobb jag vantrivs på och jag har inget att förlora. Men nu är det slut på energitjuvar, jag orkar inte med sånt nu. Nu är det min tur att må bra, så om folk vill försöka trycka ner mig så har dom inget för det. Var trevlig eller gå.
Känslan är overklig och när jag packar ner böcker och diverse saker i kartonger eller när jag vakumpackar kläder så känns det underligt, jag ska flytta men ska inte ta med mig alla grejer utan någon ska bo här, så jag lämnar kökssaker, kuddar och annat jox. SÅ konstigt! Men ändå härligt.
Nu ska jag fortsätta packa. Det tar tid och jag hatar att packa så det kommer ta en hel vecka innan det är klart. Vilket ju är bra, för sen åker jag :)
Hare bäst!
söndag 24 augusti 2014
fredag 22 augusti 2014
Från dröm till verklighet!
Nu händer det! Det där som jag drömt om, som varit så långt borta. Om en vecka flyttar jag till Grebbestad! Jag vet inte om jag fattat det än, allt har gått på tre dagar och nu händer det.
Jag ska flytta till Grebbestad!!!! :D
onsdag 20 augusti 2014
Så var dom iväg...
Idag har jag skickat iväg ansökan, jag hoppas men vågar inte tro nåt eftersom första dagen är den 25:e - dvs på måndag! Men jag måste försöka :)
lördag 16 augusti 2014
Grebbestad när det är som bäst!
Och så kom fredagen och bryggan väcktes till liv. Båtar kom in, mestadels från Norge tror jag. Folk väcktes från veckans sömn och bjöd upp till dans.
Vår dag var helt fantastisk. Vi åkte till Tjurpannan och solade, där blåser det nästan alltid så det var en perfekt blandning. På väg hem därifrån tog vi ett stop på systembolaget och sen hos Fiskarn. Senaste affären gjorde vi som alltid, ett gäng räkor, baguette och aioli. Vi satt på vår lilla altan och njöt av räkfrossa med en iskall Grebbestad. När räkorna tog slut fick vi en skål av hyresvärden oxå, den försvann lika fort. Mumsimums!
Efter ett tag gick vi ner mot bryggan och självklart blev det ett besök hos Grebys, vi var båda sugna på deras fisk- och skaldjurssoppa vilket är vår absoluta favoriträtt här. Det var fantasiskt gott och solen värmde oss ordentligt. När klockan började närma sig 21 gick vi till Macri där Johan Sahlberg uppträdde. Jag har sett honom förut och vet att jag gillar honom men när vi klev in på restaurangen så var det nästan tomt. Men så kan det vara, vet att det kommer folk senare under kvällen. Och så blev det även igår, det kom in ett gäng 18-åringar som styrde upp så det blev lite tjo och tjim.
Strax innan 23 lämnade vi Macri för att gå vidare till Röde Orm. Jag hade lyckats övertala mamma om att gå och lyssna när Värmlandspojkarna spelade och hon tyckte det lät som en bra idé. Jag blev uppbjuden att dansa mer än en gång och det var himla trevligt. Bra musik, bra underhållning och kvällen blev helt fantastisk.
Grebbestad har allt, oavsett om du vill ut och härja eller gömma dig på en mysig strand.
Vår dag var helt fantastisk. Vi åkte till Tjurpannan och solade, där blåser det nästan alltid så det var en perfekt blandning. På väg hem därifrån tog vi ett stop på systembolaget och sen hos Fiskarn. Senaste affären gjorde vi som alltid, ett gäng räkor, baguette och aioli. Vi satt på vår lilla altan och njöt av räkfrossa med en iskall Grebbestad. När räkorna tog slut fick vi en skål av hyresvärden oxå, den försvann lika fort. Mumsimums!
Efter ett tag gick vi ner mot bryggan och självklart blev det ett besök hos Grebys, vi var båda sugna på deras fisk- och skaldjurssoppa vilket är vår absoluta favoriträtt här. Det var fantasiskt gott och solen värmde oss ordentligt. När klockan började närma sig 21 gick vi till Macri där Johan Sahlberg uppträdde. Jag har sett honom förut och vet att jag gillar honom men när vi klev in på restaurangen så var det nästan tomt. Men så kan det vara, vet att det kommer folk senare under kvällen. Och så blev det även igår, det kom in ett gäng 18-åringar som styrde upp så det blev lite tjo och tjim.
Strax innan 23 lämnade vi Macri för att gå vidare till Röde Orm. Jag hade lyckats övertala mamma om att gå och lyssna när Värmlandspojkarna spelade och hon tyckte det lät som en bra idé. Jag blev uppbjuden att dansa mer än en gång och det var himla trevligt. Bra musik, bra underhållning och kvällen blev helt fantastisk.
Grebbestad har allt, oavsett om du vill ut och härja eller gömma dig på en mysig strand.
torsdag 14 augusti 2014
Frukost på Sjögrens i Backen
Funderar på om jag kan gå vägen utan att se, från lägenheten till Sjögrens. Innan jag gick slog regnet mot fönstret men jag ignorerade det, ut i friska luften. Lämnade mamma snarkandes och gick iväg själv. Idag blir det frukostbuffé med guldkant, ensam som det var den här veckan förra året. Den veckan var fantastisk och ett underbart minne.
Idag har det gått en vecka sen vi kom, en vecka.. Det innebär att vi bara har några dagar kvar, vilket känns hemskt! Jag har ingen som helst lust att åka hem, vill stanna här! Jag hoppas och önskar av hela mitt hjärta att dom hör av sig om jobbet, så jag kan förbereda min flytt hit! :)
Igår gjorde vi en favorit i repris, vi åt middag på Grebys. Mamma vågar inte ändra ett vinnande koncept så hon åt fisk- och skaldjurssoppan igen. Jag testade räkmackan, den har 160g handskalade räkor som ligger på en god kavring. Till får du en enkel men fräsch sallad. Har hört att många undrar om dom blir mätta på den, tro mig - det blir man!
Restaurangen hade två större sällskap och många små och de två tjejerna som jobbade fick kämpa som baea den. Men jag ger dom en guldstjärna var, för dom gjorde ett riktigt bra jobb!
När vi skulle hem öste regnet ner men det stoppade mig inte från att fota favvobåten som tömde sin fångst, fick ett leende från ena fiskegubben, gissar att han tyckte jag va lite knäpp som stannade i regnet för att fota ;)
Idag hade jag tänkt åka till Tjurpannan och solat, dock är vädret inte så soligt.. Blir kanske att inhandla årets vinterjacka!
Ta hand om er!
onsdag 13 augusti 2014
Dagarna på västkusten
Jag är för mesta den som vaknar först och imorse smög jag upp och tog på mig mina nya träningsbyxor och gav mig ut på en liten morgonpromenad. En bit ifrån vårt hus finns det parhus, på en av baksidorna där så har det suttit tre personer sent på kvällarna nästan hela veckan, dom satt även ute imorse när jag gick förbi.
När jag kommer ner på parkeringen så slog vinden emot mitt ansikte och till en början rös jag till, kändes lite kallt, varpå jag drog upp dragkedjan i jackan. Jag mötte killen med "sopbilen", det är han som tömmer soporna längsmed kajen. Han nickade mot mig och jag nickade tillbaka. Mötte några som hälsade, unga som gamla. De flesta hälsar, men så kommer dom där 'turisterna' som inte ens tittar på en, lite trist.
Jag gick ut till udden, stannade till lite och njöt av utsikten. Vinden var otroligt kraftig och jag kände hur jag behövde stå emot lite. Jag vände och gick tillbaka. Tänk att det kan vara så härligt att bara ta en lugn morgonpromenad ibland. Jag styrde in mot Sjögrens i backen och log när jag gick in, självklart satt dom där - gubbarna vid VIP-bordet ;)
I brödkorgarna fanns lite olika frallor men jag såg direkt vilket jag ville ha, i mittenkorgen fanns nämligen valnötsbröd. Mums! Passade på att beställa en stor latte till mig själv oxå, det var gottigottgott. Gick hem, väckte mor min och sen åt vi lite frukost.
Vi har det verkligen prima ballerina här nere. Idag fick jag förfrågan om hur vi just har det eftersom jag inte uppdaterat social media något. Men ibland är just social media överflödigt, varför ska man ha det när man lever livet? Om någon undrar hur jag mår så kan dom slå en signal faktiskt ;) Jag trivs och mår så himla bra här! Men det har ni nog redan förstått.
Ta hand om er och simma lugnt!
![]() |
| Bästa fisksoppan hos bästa restaurangen Grebys |
![]() |
| Foto taget vid udden imorse |
![]() |
| Bästa Sjögrens i Backen |
tisdag 12 augusti 2014
Det här ÄR livet!
Det är många som inte förstår tjusningen av att bo i ett litet samhälle, det finns dom som inte förstår tjusningen av att vara i Grebbestad. När jag berättar för folk att jag vill flytta hit så frågar dom direkt om jag inte gillar det för att jag har semester eller så undrar dom om jag kommer trivas på vintern när alla sommargäster lämnat.
Jag har egentligen inget helt ärligt svar på det eftersom jag inte bott här än men om jag verkligen, verkligen ville vara här när det är mycket folk, när allt är öppet och bryggorna är fulla med båtar och trubbadurer spelar varje kväll så skulle jag inte välja att åka ner på lågsäsong. Jag trivs när det är mycket folk, absolut, men jag trivs när det är lite folk. När dom som bor här kommer upp på ytan igen och inte försvinner bakom alla turister och sommargäster. När du går in i en butik och den som jobbar där ser dig och inte en i mängden, för så blir det ofta när det vimlar av folk. Bra service betyder inte alltid personlig service, om du förstår hur jag menar.
Jag vet inte hur Grebbestad är under vintern, det kanske är tomt och dötrist. Kallt och blåsigt. Eller så är det mysigt, vackert och blåsigt. För blåsigt är det :) Men jag vet inte hur det är, men jag vill ta reda på det.
När jag är här nere så funderar jag mycket på hur det skulle vara att vakna upp på morgonen och ta bilen till jobbet i Tanum. Det tar ca 10 min till nya shopping centret och det kommer bli stort och fint. Jag har hört en del skeptiska tankar om det, men jag tror det kommer bli toppen. Och dessutom ligger det precis vid motorvägen, bara att köra in och sen köra ut på motorvägen igen. Perfekt! Men jag vet fortfarande inte vilka affärer som kommer att öppna, några få vet jag om, men jag hade hoppats på att en skylt skulle finnas uppe så jag hade lättare att gå in och se om dom söker folk. Men tji fick jag. Får fortsätta besöka hemsidor och se när det dyker upp något.
Nu ska jag ta och väcka mitt resesällskap så att vi kan äta frukost och se vad dagen har att ge.
Ta hand om er!
Jag har egentligen inget helt ärligt svar på det eftersom jag inte bott här än men om jag verkligen, verkligen ville vara här när det är mycket folk, när allt är öppet och bryggorna är fulla med båtar och trubbadurer spelar varje kväll så skulle jag inte välja att åka ner på lågsäsong. Jag trivs när det är mycket folk, absolut, men jag trivs när det är lite folk. När dom som bor här kommer upp på ytan igen och inte försvinner bakom alla turister och sommargäster. När du går in i en butik och den som jobbar där ser dig och inte en i mängden, för så blir det ofta när det vimlar av folk. Bra service betyder inte alltid personlig service, om du förstår hur jag menar.
Jag vet inte hur Grebbestad är under vintern, det kanske är tomt och dötrist. Kallt och blåsigt. Eller så är det mysigt, vackert och blåsigt. För blåsigt är det :) Men jag vet inte hur det är, men jag vill ta reda på det.
När jag är här nere så funderar jag mycket på hur det skulle vara att vakna upp på morgonen och ta bilen till jobbet i Tanum. Det tar ca 10 min till nya shopping centret och det kommer bli stort och fint. Jag har hört en del skeptiska tankar om det, men jag tror det kommer bli toppen. Och dessutom ligger det precis vid motorvägen, bara att köra in och sen köra ut på motorvägen igen. Perfekt! Men jag vet fortfarande inte vilka affärer som kommer att öppna, några få vet jag om, men jag hade hoppats på att en skylt skulle finnas uppe så jag hade lättare att gå in och se om dom söker folk. Men tji fick jag. Får fortsätta besöka hemsidor och se när det dyker upp något.
Nu ska jag ta och väcka mitt resesällskap så att vi kan äta frukost och se vad dagen har att ge.
Ta hand om er!
lördag 9 augusti 2014
Äntligen här!
Känslan att rulla in i Grebbestad med rutorna nere och känna saltvattenlukten är obeskrivlig. Att återse gungorna i lekparken vid glasskiosken, boulegubbarna, fiskaffärn och hela bryggan. Och sen åka upp på gatan som jag åkt uppför så många ggr förr, det kändes som jag kom hem.
Jag älskar den här lilla staden med alla sina egenheter :)
lördag 2 augusti 2014
Det börjar närma sig...
Om jag har riktigt tur så är det bara 5 dagar kvar innan väckarklockan ringer galet tidigt och vid den här tiden så sitter jag och mamma med en varsin latte i bilen påväg till bästaste stället. Vi mumsar i oss Ahlgrens bilar, jag kanske småskrattar åt mammas försök att hålla sig vaken. Fast näe, jag tror att vi båda vet att om bara någon timma så fyller saltvattenluften bilen och vi är framme på västkustens pärla, där vi så länge har befunnit oss sommartid, dit vi återkommer om och om igen.
Första gången vi kör genom Grebbestad fylls lungorna med västkustluft och hela kroppen blir glad. Den där känslan. Jag älskar den känslan!
I November öppnar Tanum Shoppingcenter som kommer vara fullt med härliga shoppingmöjligheter. Jag håller span på jobb och har faktiskt skickat iväg en ansökan och tänkte skicka iväg en till. Jag ska prata med mina underbara hyresgäster (liksom jag gjorde förra året) och se om det finns chans att hyra lägenheten höst till vår. Tänk om det här är min möjlighet :)
Man ska leva i nuet, men det är så svårt när man vet att något så underbart komma skall. Men idag ska jag åka och hälsa på bästa vännens mamma och där blir det bad, grillning och jag gissar på mycket skratt. Så just nu ser jag fram emot det.
Ha en underbar lördag gott folk!
Första gången vi kör genom Grebbestad fylls lungorna med västkustluft och hela kroppen blir glad. Den där känslan. Jag älskar den känslan!
I November öppnar Tanum Shoppingcenter som kommer vara fullt med härliga shoppingmöjligheter. Jag håller span på jobb och har faktiskt skickat iväg en ansökan och tänkte skicka iväg en till. Jag ska prata med mina underbara hyresgäster (liksom jag gjorde förra året) och se om det finns chans att hyra lägenheten höst till vår. Tänk om det här är min möjlighet :)
Man ska leva i nuet, men det är så svårt när man vet att något så underbart komma skall. Men idag ska jag åka och hälsa på bästa vännens mamma och där blir det bad, grillning och jag gissar på mycket skratt. Så just nu ser jag fram emot det.
Ha en underbar lördag gott folk!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










