lördag 25 oktober 2014

Höstlovet har börjat!

Igår var sista dagen i skolan innan höstlovet, det som så många har längtat till. Vi avslutade veckan med att åka till Strömstad Spa (Quality Spa & Resort), vilket var helt fantastiskt. Även om vi inte tog någon behandling så var hela upplevelsen fantastisk och jag hade separationsångest när vi åkte därifrån :) Självklart fotade jag men det får komma i ett annat inlägg då jag är i full flärd att göra mig i ordning för att åka mot Stockholm.

Jag väntar på att ljuset ute ska komma så jag slipper köra i mörker, sen beger jag mig. Ska lägga in mina väskor i bilen och göra lite småfix i lägenheten, sen drar jag. Det är nog första gången det känns okej att åka ifrån Grebbestad, men av en enda anledning - jag kommer tillbaka snart igen!

Så häng kvar så får ni snart se magiska bilder från Strömstad Spa, även om jag just då är i närheten av Stockholm ;)

Trevlig helg!


onsdag 22 oktober 2014

Göteborgsoperan och Kristina från Duvemåla

Igår morse åkte två fulla bussar från Grebbestads Folkhögskola och deras mål var Göteborgsoperan. Göteborg bjöd på några regnstänk och en himmel som var bomullsgrå. Men när de första regndropparna kom från himlen så var vi påväg in under tak.

Enda sen jag fick veta om att vi skulle få chansen att se Kristina från Duvemåla så har jag längtat, jag är lite småförtjust i just musikaler och jag växte upp med Peter Jöback och Helen Sjöholms röster i låtarna från just denna musikal. Det kanske inte var det bästa, för hur många kan mäta sig med deras röster? Men jag tycker att Robert Noack gjorde ett grymt bra jobb och Maria Ylipää var oxå fantastisk, synd bara på dialekten som gjorde det svårt att höra vad hon sjöng ibland.

De två mest kända låtarna som fick mig att rysa från topp till då var självklart "Guldet blev till sand" och "Du måste finnas", dessa två har fastnat i huvudet och jag lyssnar på dem om och om igen :)

Men allt som allt så var det helt fantastiskt att se och höra. Jag är djupt imponerad och oerhört glad att vi fick chansen att komma och titta. Att helt plötsligt se Benny Andersson sitta i publiken bara några platser bort ifrån mig var magiskt! Två av tre upphovsmän var på plats, den enda som saknades var Björn Ulvaeus.

En otroligt bra dag med fantastiskt innehåll. Efter musikalen spenderade vi lite tid i ett stort köpcenter nära Göteborgsoperan som bjöd på god mat och mycket folk ;) Och sen musik och lite sömn i bussen påväg hem till Grebbestad igen.

Tack för en fantastisk dag!
Robert Noack som Karl Oskar
Bild lånad från Göteborgsoperan

söndag 19 oktober 2014

En lördag i Grebbestad

Tänkte jag skulle dela med mig av min lördag och hur livet här kan vara :)

På något sätt är jag inte i lika stort behov av helger längre, det kanske låter konstigt, men vardagarna är underbara så det är inte samma längtan som när jag jobbade. Men jag försöker att tillåta mig att ligga kvar lite längre i sängen än vanligt. Så strax innan 9 pep mobilen till och jag fick sms från en klasskompis. "God morgon. Vad sägs om frukost på Sjögrens?" Ett himla trevligt initiativ och självklart hängde jag på. En halvtimma senare möttes vi utanför Sjögrens i Backen och även om jag varit där så många gånger förr så myser jag lika mycket varje gång. För min kompis så var det första gången men jag tror han gillade det.

Jag har nog sagt det förr men personalen är verkligen super och jag har ju fått en favorit (om man nu kan säga så) och hon stog i kassan dagen till ära :)
Det blev både yoghurt med flingor, macka med gott pålägg och självklart det bästa - en våffla!

Efter frukosten tog vi en promenad längs bryggan och gick förbi Donalda. Jag har aldrig ätit hos dem men det ser otroligt mysigt ut och när man ser deras skylt på bryggan så känns det så givet att jag MÅSTE besöka dom en kväll. Får se om någon vill hänga på till "Gött sent" med mig någon kväll! Och självklart kommer jag berätta här hur besöket var. 

Att se Grebbestad gå från sommarfullt till vintertomt är faktiskt himla ballt. Jag älskar att gå längs de tomma bryggorna, spana lite på de få båtar som ligger inne och se de tomma bojarna. De flesta förstår nog inte nedan bild, men för mig, familjen och några få vänner så finns det så otroligt mycket att läsa in i den.

Vi fortsatte dagen genom att ta en tur och titta på nybyggda hus i Grönemad för att sen åka hem till var å en. Vid 14 mötte jag upp en annan klasskompis i skolan och vi pluggade lite innan han for till gymmet. Då dök min frukostkompis upp och vi pluggade lite till.

Efter ett snabbt besök på Happy Price, som jag tycker alla ska besöka iaf en gång, så åkte jag hem för att äta lite middag. Och man kan ju tro att kvällen skulle sluta här, men icke då. Jag var bjuden till ett av elevhusen på skolan, de var några som skulle äta middag tillsammans. Jag fick en god kopp te och kvällen avslutades i soffan framför Dark Shadows av Tim Burton. Regnet slog mot fönstret när vi satt där inne och mös i värmen. Ett otroligt bra slut på en väldigt bra lördag.

Snart ska jag bege mig till Sportshopen och ikväll blir det en tur till Strömstad. Sen är det bara hem och packa för nästa vecka blir det ett besök i Göteborg! Spännande och framförallt ska det bli häftigt att besöka operan och se Kristina från Duvemåla!

Ha en underbar söndag!

torsdag 16 oktober 2014

Nordens Ark

För ett år sedan hade jag aldrig hört talas om Nordens Ark, det var först för någon månad sen som min mammas väninna nämnde det. När jag flyttade till Grebbestad nämnde min "vanliga" hyresvärd detta ställe och sa att dom hade årskort där, men ändå visste jag inte vad det var. Det var först härom veckan när jag googlade på lövgrodan som jag kom in på deras sida och insåg att de är SÅ mycket mer än bara en djurpark.

De har ca 100 000 besökare om året, tittar du på Skansen så kan de ha så många besök på ett lov. Anledningen till detta är nog för att dom inte säljer massa saker i varje hörn, de har ingen nöjespark i anslutning eller ett vattenland, det är en ren djurpark där man bryr sig om djuren. De kämpar för djurens överlevnad.

I går bestämde jag mig för att göra ett besök hos dem och det blev mycket positivt. Jag fick dessutom ett personligt möte med en av de anställda som berättade om djurparkens olika projekt. Otroligt trevligt bemötande och när jag väl började gå runt den 3 km långa rundan för att titta på djuren så var jag helt ensam.

Regnet skiftade i styrka under hela promenaden, mina fötter var dyngsura, men det gjorde inget. Mötet med djuren gjorde allt. Jag var totalt på plats i fyra timmar och jag tror att de 3 km tog mig 3 timmar att gå, för man kan ju inte gå utan att prata med djuren ;)

Det mötet som var mäktigast var helt klart med Amurtigern, så stor och han var så nära mig. Helt otroligt. Men alla djur ger lika mycket! Har du vägarna förbi så ta en titt på Nordens Ark!

Otroligt härlig promenadslinga

Pallaskatt








Dom bodde otroligt fint




Ett grodyngel på nära håll :)





Den stora och vackra Amurtigern

onsdag 15 oktober 2014

Meet Grönemad!

Onsdag morgon och regnet har tagit över Grebbestad. För mig gör det inte så mycket, det är vackert även om det regnar. Jag tror jag skrivit det förut men tåls att upprepas, för mig så skiner solen alltid i Grebbestad ;) Så även denna dag även om de kalla små dropparna faller från ett ljusgrått molntäcke.

Idag tänkte jag bege mig till Nordens Ark. Vet att det finns en ca 3km lång promenadslinga så jag vet inte riktigt hur jag ska klä mig.. Ta med stövlar kanske och hoppas på att mina fötter inte vill ha ihjäl mig efter det :) Jag borde kanske ha införskaffat en regnjacka men har inte det än, kan bli en tur till Sportshopen innan.

Mitt mål hos Nordens Ark är att lära mig mer om Lövgrodan och sen är jag nyfiken på deras arbete om att bevara olika naturtyper. Ska bli ett intressant besök. Självklart åker kameran med men med taken på vädret så blir det kanske inte så mycket bilder. Vi får se.

Men iaf, om man tycker regniga dagar som denna är lite jobbiga så kan man alltid titta tillbaka på bilder från andra dagar då solen sken och gav oss magiska minnen.

Ta hand om er!
Grönemad 141006

Grönemad 141010

Grönemad 141013

Grönemad 141013

Grönemad 141013

Grönemad 141013

Grönemad 141013

fredag 3 oktober 2014

Poppis objekt

Det fina vädret håller i sig och jag fortsätter njuta. Träffade en trevlig norsk familj häromdagen som var på besök i byn och dottern var så sugen på pizza, självklart hänvisa jag dem till Fyren.

Härliga färger och ett omtyckt objekt för mig :)

Välkommen!