För ett år sedan hade jag aldrig hört talas om Nordens Ark, det var först för någon månad sen som min mammas väninna nämnde det. När jag flyttade till Grebbestad nämnde min "vanliga" hyresvärd detta ställe och sa att dom hade årskort där, men ändå visste jag inte vad det var. Det var först härom veckan när jag googlade på lövgrodan som jag kom in på deras sida och insåg att de är SÅ mycket mer än bara en djurpark.
De har ca 100 000 besökare om året, tittar du på Skansen så kan de ha så många besök på ett lov. Anledningen till detta är nog för att dom inte säljer massa saker i varje hörn, de har ingen nöjespark i anslutning eller ett vattenland, det är en ren djurpark där man bryr sig om djuren. De kämpar för djurens överlevnad.
I går bestämde jag mig för att göra ett besök hos dem och det blev mycket positivt. Jag fick dessutom ett personligt möte med en av de anställda som berättade om djurparkens olika projekt. Otroligt trevligt bemötande och när jag väl började gå runt den 3 km långa rundan för att titta på djuren så var jag helt ensam.
Regnet skiftade i styrka under hela promenaden, mina fötter var dyngsura, men det gjorde inget. Mötet med djuren gjorde allt. Jag var totalt på plats i fyra timmar och jag tror att de 3 km tog mig 3 timmar att gå, för man kan ju inte gå utan att prata med djuren ;)
Det mötet som var mäktigast var helt klart med Amurtigern, så stor och han var så nära mig. Helt otroligt. Men alla djur ger lika mycket! Har du vägarna förbi så ta en titt på
Nordens Ark!
 |
| Otroligt härlig promenadslinga |
 |
| Pallaskatt |
 |
| Dom bodde otroligt fint |
 |
| Ett grodyngel på nära håll :) |
 |
| Den stora och vackra Amurtigern |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar