tisdag 4 november 2014

Strömstad Spa

Jag trodde på allvar att jag skulle hinna blogga under höstlovet men tji fick jag. Lovet var kul men intensivt och innan jag visste ordet av så var jag påväg tillbaka. Men här kommer lite bilder och egna tankar om Strömstad Spa.

Intrycket när vi klev in genom glasdörrarna var mäktigt på något sätt. Det kändes otroligt lyxigt och jag kände mig som någon kändis eller liknande. Vi slog oss ner en liten stund i några sköna stolar och sen gick vi en trappa upp och möttes av en mysig liten reception/butik. Även här fick jag ett lyxigt intryck. Här såldes bl.a. smycken och hudvårdsprodukter.

Just för dagen hade de gäster på besök och champagneglasen stog uppradade på ett bord med diverse tilltugg.

I butiken fanns även fiskspa. Dessa var otroligt poppis när jag var i Thailand vid ett tillfälle. Vi fick veta att detta var jättespännande när det kom men det har lugnat sig på sista tiden. Fiskarna som äter överflödigt på dina fötter har även en läkande effekt vilket gör att det är bra för huden. Vi fick veta att dessa fiskar inte lever så länge, jag kunde inte låta bli att fundera över om det berodde på att de äter av våra fötter eller om de faktiskt lever ett väldigt kort tag.

Fruktfatet var även de väldigt fint och även om jag aldrig skulle hinna äta upp frukten så skulle det vara lite tufft att ha ett sådant hemma :)

Vi fick en liten rundtur bland behandlingsrummen, otroligt mysigt och lyxig stämning. Vi kikade in i ett rum där du kan vara själv med din andra hälft, en kompis eller kanske flera. Det finns jacuzzi, myshörna och massagebänk med lättare instruktion. Frukt och vatten ingår också. Allt för en toppendag tillsammans.



Vill ett par eller bästa kompisarna ha massage samtidigt så finns det ett rum där det finns två massagebänkar, allt för att kunna få denna upplevelse tillsammans.

Som vägg till ett relaxrum finns ett akvarium med bl.a. Nemo och Doris från den tecknade filmen "Hitta Nemo".

Det jag tyckte bäst om var baddelen. Du får handduk, badrock och tofflor i receptionen. I duscharna finns fin tvål och både schampo och balsam - ett jättestort plus! Självklart finns en bastu i koppling till både damernas och herrarnas omklädningsrum.

Väl i poolområdet finns en lite större pool med en slinga som går runt, dvs ibland bubblar det på vissa ställen, ibland rinner det vatten i "kobran" och ibland är det alldeles lugnt. Väldigt trevligt. Och självklart är det utsikt över hamnen. En våning upp finns en av tre jacuzzis och den är utomhus, ett otroligt uppfriskande moment. Det var nog min absoluta favorit. Fast det tokregnade och blåste galet mycket så var det en fröjd att sitta i det varma vattnet och bara njuta.

Vill man hellre ha det lite lugnare så finns en varm pool med liggläge. Otroligt avkopplande och det går inte att göra annat än att koppla av. Självklart utsikt ut mot hamnen.


Det finns även ångbastu, finsk bastu och ytterligare en där värmen finns i sätet. Du har fotbad, snötunna och regndusch. Utöver detta finns fotbad och det du ser här under. I badet längst bort är vattnet 8 grader kallt och det närmast 38 grader. Du ska gå genom dessa med små steg, gärna med höga knän, allt för att få igång blodcirkulationen. Udda känsla men jag gick där två ggr, först det kalla sen det varma.

När dagen var slut och jag gick ut ur glasdörrarna så kände jag separationsångest! Jag ville inte gå därifrån, hade jag fått så hade jag stannat hela kvällen med. Jag har hört att deras restaurang har otroligt god mat och bakom hotellet finns det en natur som inte går av hackor.

Strömstad Spa gjorde ett intryck som stannat kvar i mig och nu längtar jag tills jag får återvända till detta fantastiska ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar