Hallå där ute!
Det bästa som händer just nu är att Grebbestad förvandlas från en grå liten fiskeby till en by full av ljus. Det står adventsljusstakar i varje fönster, tomtar tittar ut och i buskar, på hus och i flaggstänger finns fina ljusslingor. Det lyser i varje hörn och jag myser när jag går längsmed gatorna. Jag som inte har varit den mest positiva till julen senaste åren börjar fundera på vad jag ska ha för julpynt hemma hos mig. En bra känsla.
När jag tar mina småpromenader genom byn så kommer glädjen fortfarande smygandes och får mig att le. Det känns fortfarande overkligt att jag är här. Igår gick jag förbi tanten med den söta lilla hunden som bara skäller på mig, hon log och hälsade. Jag tror faktiskt att hon börjar känna igen mig nu. Men jag blev lite ledsen när jag såg att hennes hus är till salu.Det börjar bli kallare även här och frosten har visat sig någon gång. Det blir otroligt vackert och efter en promenad är det perfekt att gå in hos Sjögrens för att mysa lite med en kopp choklad eller kaffe. Och ibland kan man unna sig något gott till.
Även om det blir kallare så tittar solen fram ibland och hamnen är fantastisk vacker. Vattnet är alldeles stilla och vågorna som en ensam båt gör vaggar sakta in mot bergskanten. Det är godis åt själen.
Jag har många ggr fått frågan om jag verkligen kommer trivas här på vintern och det är en omöjlig fråga att svara på innan man upplevt det. Jag har kommit en bit på vägen och än så länge känns allt väldigt bra. Det jag upplevt hittills har varit fantastiskt och fler sommargäster borde ta en tripp till detta underbara ställe även vid kallare årstider för att få uppleva det jag upplever nu.
En ny dag börjar vakna till liv och idag ska jag jobba för första gången här! Det ska bli kul, jag har längtat efter det faktiskt. Att plugga var kul när man var liten men det är inte min grej så här på äldre dar :) Visst är det kul att få lära sig nytt och utveckla sig, absolut. Men jag är glad att det inte är längre än det är, det hade jag aldrig fixat.
Ta hand om er där ute och ha en fantastisk lördag!







Inga kommentarer:
Skicka en kommentar