söndag 11 januari 2015

Stormen Egon

De månader jag bott här så har jag stormtrivts, det är ju helt underbart! Men jag ha alltid undrat när det ska komma, det där som gör att jag kanske tvivlar på om jag verkligen vill bo här och igår kanske det kom en gnutta. Stormen Egon kom på besök!

När jag vaknade var det snö i luften, visserligen bara blötsnö men det var lite härligt att få se vårt vita guld. Det har inte visat sig så mycket här när jag varit här. Mys! Jag hoppade in i bilen och for till jobbet, vinterväg är finväg!

Vid lunch satt jag i lunchrummet och insåg att snön var ett minne blott när det regnade ute och blåste till förbannelse. Flaggorna såg ut att hålla sig fast bäst de kunde i flaggstången och människor som gick utanför fick hålla i sig själva. Men inte visste jag då att detta bara var början på Egon.

En kund visade mig bilder över parkeringen i Grebbestad. Från kajkanten och hela närmsta parkeringen var översvämmad! Han berättade att det var avspärrat och att man inte kunde köra igenom. Jag hängde inte riktigt med hur han menade, men den som lever...

När klockan slog 18 skojade vi gott och alla var glada att få gå hem. Jag och en kollega öppnade dörren och blåsten som mötte oss var tuff. Väl i bilen kände man hur Egon grep tag i bilen och ville slänga den all världens väg, folk körde långsamt, riktigt långsamt. Till och med rådjuret som gick över vägen fick kämpa för att ta sig fram.

Skulle möta en kompis för lite massage i skolan och gick ut lite innan för att slänga soporna. Vägen utanför var full med krossade tegelpannor och det flög omkring plåt. Jag vände mig om och tittade bort mot Infocenter och där var det inte längre en väg utan havet hade tagit sig upp och hade bildat en liten sjö. Det var det kunden menat,  det var här det var avspärrat!

Väl hemma igen strax innan 23 så gick jag och la mig med en gång. Dock hade något hänt och lägenheten var iskall. Att Egon tryckte på utifrån gjorde inte saken bättre och de lister jag tätat fönstrena med verkade inte längre fungera. Jag slumrade till några ggr men vaknade av att Egon slängde iväg en plåt, en stor sopcontainer eller tröck till huset så det skakade. Vid 3 var jag iskall och frös som en gris, startade då ett litet elelement för att få lite värme. Jag vet inte vad som hänt med värmen i huset, kanske något som blåste sönder? Ett element är varmt, det på toaletten.. Usch å burr. Är både förkyld och ont i halsen, men esberitox är intaget så jag hoppas på att lura förkylningen. 

Vattnet ligger fortfarande över vägen utanför infocenter men blåsten har avtagit en del. Men ibland är det som att Egon vaknar till liv och blåser till ordentligt. Vad sviterna är efter natten har instagram visat rätt väl, träd över vägarna, trasiga hus och  massa annat. Och på tal om bilar så är jag orolig över min egna. Min vanliga parkering var full så jag hittade en annan, jag hoppas att att inget blåst sönder och ner på bilen. 

Lägenheten är fortfarande kall men imorn ska jag gå ner och prata med mina vänner här nere. Tror att jag måste lufta elementen igen, även kolla att det är ordentligt med vatten i deras mojäng i källaren. Det måste gå och fixa!

Nu är det dags att vakna till liv och snart leta rätt på en liten bil :) Gårdagen var lugnaste dagen hittills på jobbet så idag önskar jag lite mer fart. Roligare så.

Ha en underbar söndag gott folk! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar